ترسیم نقشه موضوعی تولیدات علمی حوزه جراحی با استفاده از نرم افزار VOS Viewer

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ترسیم ساختار علم برای رشته های مختلف و پیگیری آخرین تغییرات آن ها، موضوع مورد توجه دانشمندان، فیلسوفان، دولتمردان و متخصصان علم سنجی می باشد و متون علمی، زیربنای اصلی برای این ترسیم محسوب می شوند.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - کاربردی می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات پژوهشگران حوزه جراحی (3779 رکورد طی سال های 1990-2016) نمایه شده در ISI می باشد که با استفاده از روش هم رخدادی واژگانی و با استفاده از نرم افزار VOS viewer به این مساله که حوزه جراحی از چه زیر حوزه های موضوعی تشکیل شده است و همچنین ارتباط آنها با یکدیگر و روند آن از سال 1990 الی 2016 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مربوط به سال های 1990-1999 نشان داد که در این نقشه 60 خوشه و 1357 پیوند شناسایی وجود دارد و مقوله های Management، Brain، Thalassemia دارای نقاط داغی می باشند و در این مقوله ها مقالات بیشتری در این حوزه ارائه شده است. همچنین نقشه مربوط به سال های 2000-2009 دارای 17 خوشه و 4538 پیوند بوده که مقوله های موضوعی Management، Recipients، Complication در نقشه ترسیم شده دارای نقاط داغ تری است به مفهومی دیگر در خوشه های خود دارای پیوندهای بیشتری با دیگر مقولات بوده و این موضوعات دارای مقالات بیشتری می باشند. همچنین در این بازه زمانی Bone Segmentation در این نقشه، دارای هیچ پیوندی با دیگر مقوله های موضوعی نداشت و دارای جایگاه پایینی در این نقشه های موضوعی بوده و می توان گفت که به این حوزه پژوهشی توجه نشده است. نقشه مربوط به سال های 2010-2016 دارای 10 خوشه و 7858 پیوند بود و مقوله های موضوعی Management، Repair، Therapy دارای بیشترین پیوند با دیگر مقولات را نشان داد و موضوع Brain Death طبق این نقشه مورد غفلت واقع شده است.
نتیجه گیری
با افزایش و روند صعودی تولیدات علمی در حوزه جراحی، سیاست گذاری صحیح و ترسیم مسیر پژوهش های کشور در این حوزه و انطباق آن با نیازهای جامعه و کشور را از طرف وزارت بهداشت می طلبد. همچنین پژوهشگران این حوزه با نگاهی به نقشه موضوعی این حوزه می توانند به موارد غفلت شده و پژوهش های داغ در این حوزه پی برده و در پژوهش های آتی خود آن را مد نظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!