ارائه مدلی تصمیم یار جهت پایش پیوسته فشارخون بیماران با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و نمودار کنترل کیفیت آماری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران قلبی با افزایش فشارخون و بروز سکته قلبی و بیماران همودیالیزی در حین فرآیند همودیالیز با کاهش فشارخون مواجه هستند، لذا هدف پژوهش، پایش پیوسته فشارخون این بیماران در مراکز درمانی، به کمک مدلی تصمیم یار مبتنی بر شبکه عصبی و نمودار کنترل کیفیت آماری می باشد.
روش کار
این پژوهش از نوع کاربردی-توسعه ای است که به روش مقطعی در سال های 94-93، از 175 پرونده پزشکی بیمارانی با سابقه بیماری قلبی در بیمارستان علی ابن ابی طالب زاهدان، به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد .رفتار واقعی میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک این بیماران تحت مدل Onlineو رفتار مورد انتظار آن تحت مدل Offline و در قالب شبکه عصبی مصنوعی بررسی شدند. با بررسی رفتار واقعی میزان فشار خون بیماران با حالت مدل شده آن، مقادیر باقی مانده تولید شده و به عنوان ورودی نمودار کنترل کیفیت EWMA در دو مرحله جهت پی بردن به حالت خارج از کنترل و تعیین وضعیت بیماردر نظر گرفته می شوند.
یافته ها
بیشترین و کمترین دقت کل مدل پیشنهادی، در مرحله تعیین حالت خارج از کنترل به ترتیب 75/98% و 95%، در مرحله ی تعیین وضعیت بیمار به ترتیب 75/83% و 70% می باشد که در آن حدود کنترلی تنگ تر با فاصله اطمینان 45/95%، در مرحله ی اول و حدود کنترلی بازتر با فاصله اطمینان 73/99% در مرحله ی دوم دقت کل بالاتری دارند.
نتیجه گیری
با توجه به تطبیق نتایج پژوهش با حوزه کنترل کیفیت آماری، سهولت در درک بصری، مقرون به صرفه بودن و توجه به آخرین وضعیت حیاتی بیمار، مدلی مناسب برای پزشکان و بیماران جهت تصمیم گیری در مراقبت های درمانی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1824735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!