صدور اندیشه انقلاب: تاثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بر مفهوم حکومت مطلوب در اندیشه سیاسی راشد الغنوشی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ازنظر تاریخی ظهور پدیده اسلام گرایی در چند دهه اخیردر مواجهه و برخورد کشورهای اسلامی با غرب، و به عنوان پاسخی برای عقب ماندگی جوامع اسلامی پدید آمد. در این میانیکی از مهم ترین توجهات اسلام گرایان ، مساله حکومت مطلوب و الگوهای نظری وعملی آن است. این دغدغه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) نمود بارزتری یافته است. یکی از کشورهایی که در آن اسلام گرایان، ازانقلاب اسلامی و امام خمینی تاثیر زیادی پذیرفتند کشور تونس است. در این کشور، جنبش اسلام گرای النهضه و رهبر آن، شیخ راشد الغنوشسی، از دهه 60 میلادی با دیکتاتوری حاکم در تونس در حال مبارزه بودند که با وقوع انقلاب اسلامی در ایران و آشنایی غنوشی با اندیشه های امام خمینی (ره) روند جدیدی در اندیشه و عمل سیاسی جریان النهضه و رهبری آن در باب حکومت مطلوب بوجود آمد. با توجه به اهمیت موضوع،این مقاله به این پرسش می پردازد که « مفهوم حکومت مطلوب در اندیشه سیاسی راشد الغنوشی کدامین تاثیرات را از انقلاب اسلامی ایران و امام حمینی (ره) پذیرفته است؟» مقاله به منظور پاسخگویی به این پرسش از روش تحلیل تطبیقی بهره گیری نموده است.
یافته ها بیانگر آن است که حکومت مطلوب در اندیشه سیاسی غنوشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تحت تاثیر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) دچار تحول مفهومی شده، بطوری که در دهه 60 و 70 میلادی عمدتا به دنبال مردم سالاری مبتنی بر احکام اسلامی است ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او به دنبال اسلام به مثابه برنامه مشخص اجتماعی برای حکومت داری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1827980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!