امکان سنجی تولید بیوسورفکتانت رامنولیپیدی از فاضلاب روغنی با استفاده از سودموموناس آئروژنزا جداسازی شده از فاضلاب بیمارستانی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر، تولید و استفاده از ترکیبات با ارزش نظیر بیوسورفکتانت ها از فاضلاب با توجه به مزایای زیست محیطی و اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته است. امروزه بیوسورفکتانت ها ی تولیدی میکروارگانیسم ها با استفاده از منابع کربن مختلف، در صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی، استخراج نفت، تصفیه فاضلاب مورد استفاده می گیرند. این مطالعه، با هدف ارزیابی استفاده از فاضلاب های روغنی به عنوان سوبسترای ارزان قیمت با استفاده از سویه های سودوموناس آئروژنزا جدا شده از فاضلاب بیمارستانی جهت تولید بیوسورفکتانت های رامنولیپیدی انجام شده است.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی است که در رآکتور ناپیوسته حاوی باکتری بومی جدا شده از پساب فاضلاب های بیمارستانی در محیط معدنی حاوی روغن های مختلف انجام شده است که روغن کشت در زمان ها و غلظت های مختلف، با آزمایش های همولیز، گسترش نفت، انهدام قطره، فعالیت امولسیون کنندگی و اکسیژن مورد نیاز شیمیایی، سنجش گردید. در این تحقیق تحلیل های آماری بر مبنای ارزیابی های گروه های شاهد – تست مطابق با آزمون های student T-test انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که باکتری سودوموناس آئروژنزا جدا شده، توانایی مطلوبی را در تولید بیوسورفکتانت دارد. کاهش کشش سطحی، امولسیون کنندگی بیش از 70 درصد و کاهش COD (Chemical oxygen demand) به میزان 85 درصد، حاصل استفاده از بیوسورفکتانت جدا شده بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق، به نظر می رسد فاضلاب های روغنی حاوی مقادیر بالای مواد آلی، گزینه مناسبی جهت تولید بیوسورفکتانت های رامنولیپیدی باشند. بیوسورفکتانت های تولیدی، بدلیل خاصیت امولسیون کنندگی مطلوب، می توانند به منظور حذف آلاینده های دیر تجزیه پذیر و فرآیندهای اصلاح زیستی مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!