اثرات درمانی تیموکینون بر برخی پارامترهای اندوکرینی و تغییرات بافتی در مدل سندرم تخمدان پلی کیستیک در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نوع شایع از بیماری اندوکرینی است که همراه با اختلالات متابولیکی می‌باشد. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و دیابت ملیتوس نوع 2، از بسیاری جهات با هم ارتباط دارند و در بسیاری از علایم پاتولوژیکی به‌ هم شبیه هستند. اثرات ضد دیابتی سیاه‌دانه و تاثیرات درمانی آن بر روی سیستم تولید مثلی در برخی مطالعات پیشنهاد شده است.

هدف

هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر تیموکینون-مهمترین ترکیب سیاه دانه- بر روی مدل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در موش صحرایی می‌باشد.

موارد و روش ها

برای ایجاد مدل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، ماده استرادیول والرات برای مدت 25 روز به صورت درون صفاقی تزریق شد و سپس برای مدت 30 روز، تیموکینون با دوز 8 و 16 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت درون صفاقی استفاده شد. موش ها به 5 گروه تقسیم شدند: کنترل، شم یا PCOS، گروه آزمایش1 (PCOS به همراه دریافت mg/kg 8 تیموکینون)، گروه آزمایش2 (PCOS به همراه دریافت mg/kg 16 تیموکینون) و گروه متفورمین (PCOS به همراه دریافت mg/kg 100 متفورمین). آنالیز بیوشیمیایی نمونه‌های سرم خون و مطالعات هیستوپاتولوژیک بافت تخمدان در تمام حیوانات انجام شد.

نتایج

استرادیول والرات منجر به ایجاد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شد؛ درحالی‌که ماده تیموکینون آنرا بهبود بخشید. وزن بدن، شکل تخمدان و تخمک‌گذاری به دنبال تزریق تیموکینون بهبود یافت و پارامترهای بیوشیمیایی سرم شامل میزان قند، چربی، کلسترول کل، LDL، HDL، هورمون LH و FSH به حالت طبیعی برگشت.

نتیجه گیری

نتایج ما پیشنهاد می‌کند که تیموکینون دارای اثر بهبودی بر عملکرد تخمدان و تخمک‌گذاری در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در موش صحرایی می‌باشد. بنابراین تیموکینون و سیاه‌دانه می‌تواند به عنوان داروی محافظ و درمان کمکی در بیماران با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک استفاده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
275 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!