مقایسه ویژگی های شخصیت، تاب آوری و سلامت روان اعضای داوطلب و غیرداوطلب در جمعیت هلال احمر شهر کرمان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
رویدادها و حوادث همواره با حیات انسان عجین و هر دم به نوعی در مقابل بشر، تظاهرهای مختلفی دارند. این پیشامدهای متفاوت، تاثیراتی در مقیاس های متفاوت بر روح، روان و جسم افراد داشته که با نوع ویژگی های شخصیتی، میزان تحمل و تاب آوری و سطح سلامت روان افراد ارتباط مستقیم دارد.
روش پژوهش علی مقایسه ای بوده است. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان عضو داوطلب و غیرعضو داوطلب در جمعیت هلال احمر شهر کرمان بوده اند و حجم نمونه شامل 98 نفر در دو گروه 49 نفره عضو داوطلب و غیرداوطلب با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. به منظور بررسی آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه های ویژگی های شخصیتی نئو (1990) ، سلامت روان عمومی گلدبرگ (1979) و تاب آوری کانرودیویدسون (2003) استفاده شده است، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن) جهت توصیف و تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی، تاب آوری و سلامت روان دانش آموزان عضو داوطلب در جمعیت هلال احمر و غیرعضو از لحاظ آماری، تفاوت معنی دار وجود دارد؛ به طوری که افراد عضو داوطلب در جمعیت هلال احمر در ابعاد شخصیتی (برونگرایی، وجدانگرایی، توافق پذیری، تجربه پذیری) و متغیر تاب آوری و سلامت عمومی نمرات بالاتری را نسبت به افراد غیرعضو داوطلب بدست آوردند. بیشترین تفاوت دو گروه در میزان تاب آوری و کمترین میزان تفاوت در سلامت عمومی دیده شد.
داوطلبان منابع قوی و پتانسیلی بالقوه برای دولت ها و سازمان های بشردوستانه به شمار می روند؛ در همین راستا برنامه ریزی صحیح، اصولی و بنیادین در بکارگیری این قدرت بالقوه می تواند در جوامع مختلف در دستیابی به توسعه پایدار موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1833490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!