پیش بینی رضایت زناشویی پرستاران بر اساس سبک های دلبستگی، مکانیزم های دفاعی و کیفیت زندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
خانواده، واحدی اجتماعی است که در برگیرنده عمیق ترین مناسبات انسانی می باشد و در همه مراحل تکوین آن، زوجین خرده نظام اصلی بوده و عوامل متعددی مانند سبک های دلبستگی، مکانیزم های دفاعی و کیفیت زندگی در رضایت زناشویی آن ها نقش دارند. با توجه به رویارویی پرستاران با عوامل تنش زای مختلف اثرگذار بر رضایت زناشویی، این پژوهش با هدف پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس سبک های دلبستگی، مکانیزم های دفاعی و کیفیت زندگی در پرستاران متاهل شهر تهران صورت گرفته است.
روش کار
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع بنیادی و از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی بود که در چهارچوب یک طرح همبستگی پیش بین انجام گردید. بدین منظور از جامعه پرستاران متاهل شهر تهران، تعداد 250 نفر (125 نفر مرد و 125 نفر زن) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (1989)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، سبک دفاعی (1993) و کیفیت زندگی (1992) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 22 استفاده گردید.
یافته ها
نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر سبک دلبستگی ایمن، 29/0 درصد واریانس متغیر رضایت زناشویی، متغیر مکانیسم های دفاعی سازگارانه، 39/0 درصد و متغیرهای سلامت عمومی، نشاط، عملکرد اجتماعی، مشکلات روحی و سلامت روان، با هم 48/0 درصد واریانس متغیر رضایت زناشویی را پیش بینی کرده است.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان می دهد که رضایت زناشویی مقوله ای است چندبعدی و وابسته به عواملی چون کیفیت زندگی، سطح پختگی مکانیسم دفاعی و سبک های دلبستگی می باشد و این عوامل بر روابط بین فردی زوجین در بزرگسالی تاثیر مستقیم می گذارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!