تاثیر برنامه خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم برکیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان با شیمی درمانی:یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص و درمان سرطان پستان می تواند اثر مخربی بر کیفیت زندگی زنان داشته باشد. برنامه خود مراقبتی جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه خود مراقبتی مبتنی بر الگوی اورم بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان تحت درمان با شیمی درمانی انجام گرفت.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی 80 زن مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مراکز انکولوژی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرکت کرده اند. روش نمونه گیری به صورت نمونه های در دسترس بود اما نمونه ها بین دو گروه آزمون و شاهد به صورت تصادفی تخصیص یافتند. برنامه خودمراقبتی به صورت فردی و گروهی درطی 8 جلسه 45 دقیقه ای به بیماران گروه مداخله آموزش داده شد. از پرسشنامه QLQ-C30 و پرسشنامه اختصاصی سرطان پستان QLQ-BR23 جهت جمع اوری داده ها قبل از مداخله ودو هفته پس از آخرین جلسه مداخله استفاده شد. داده ها جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 از طریق آمارهای توصیفی و استنباطی با در نظر گرفتن سطح معنی داری05/0 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
تفاوت معنی دار آماری در زیر مقیاس های کیفیت زندگی : وضعیت کلی سلامت ، کارکرد جسمی، کارکرد عاطفی، کارکرد نقش، کارکرد اجتماعی، تصویر ذهنی و آینده نگری بین دو گروه بعد از مداخله گزارش شده است .آزمون میانه، تفاوت معنی داری را بر اساس تعداد بیماران گروه آزمون که در زیر مقیاس های فوق الذکر دارای نمره ای بیشتر از میانه ی کل(بهبودی ابعاد کیفیت زندگی) بودند در مقایسه با تعداد بیماران گروه کنترل نشان داده است(p<0.05). همچنین نتایج مطالعه در خصوص علائم مرتبط با کیفیت زندگی، تفاوت معنی دار آماری را بر اساس تعداد بیماران گروه آزمون که در علائم خستگی، تهوع و استفراغ، بی خوابی ، بی اشتهایی، یبوست، عوارض جانبی درمان سیستمیک، علائم اندام فوقانی، علائم پستان و نگرانی ناشی از ریزش مو دارای نمره ای مساوی ویا کمتراز میانه ی کل(بهبودی علائم) بوده اند در مقایسه با بیماران گروه کنترل نشان داده است p<0.05) اما تفاوت معنی داری در سایر زیر مقیاس های کارکرد شناختی، کارکرد جنسی و لذت جنسی و نیز علائم درد، تنگی نفس، اسهال و مشکلات مالی بین دوگروه آزمون و شاهد گزارش نشد(p>0.05).
نتیجه گیری
برنامه خود مراقبتی اورم توانسته است با بهبودی معنی دار بعضی از علائم مرتبط با بیماری و درمان، کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان را ارتقاء بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1837227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!