آینده پژوهی رفتار صنعت هوانوردی مبتنی بر سناریوهای همزمان تقاضا و توسعه ظرفیت پایانه های مسافری با استفاده از رویکرد پویایی سیستم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حمل ونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستم های اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگی های جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقه ای محسوب متقاضی گسترش حمل ونقل هوایی است. هدف اصلی این تحقیق آینده پژوهی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانه های مسافری کشور بوده است. در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیش بینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانه های مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویایی های سیستم ارائه شد. با وجود تعداد زیاد مطالعات در کشور بر روی حوزه حمل ونقل هوایی ، پژوهشی جهت بررسی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانه های مسافری بر اساس رویکرد آینده پژوهی تاکنون دیده نشده است. با توجه به مدل توسعه داده شده در این مقاله و بررسی سناریوهای بدبینانه و خوش بینانه و مقایسه این سه سناریو با یکدیگر، مقادیر مختلفی از اهداف مورد نظر، تحلیل حساسیت گردید. سناریوهای مورد نظر بر اساس عوامل ظرفیتی تعداد پروازها در هر روز، استفاده از باند فرودگاه و تراکم خطوط هواپیمایی طراحی گردیده است. با استفاده از شرایط متفاوت به وجود آمده در سناریوها و پیش بینی شرایطی که ممکن است در آینده برای صنعت هوایی کشور رخ دهد، می توان رفتار کلی سیستم را با استفاده از این مدل آزمون کرد. به منظور آزمون صحت سنجی و اعتباربخشی نتایج مدل از نرم افزار شبیه سازی پویایی های سیستم Vensim برای توسعه مدل و تحلیل حساسیت پارامترها استفاده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!