بررسی وضعیت بی نزاکتی درک شده در پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از رفتارهای مخرب در هر سازمان به ویژه در سازمان های بهداشتی- درمانی، بی نزاکتی در محیط کار است که می‫تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی در نیروی انسانی شاغل و نیز ارائه خدمات شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت بی نزاکتی درک شده در پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل انجام شد.
روش کار
تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل (900 نفر) بودند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد و تعداد 600 نفر از پرستاران، در مطالعه شرکت داده شدند. از پرسشنامه «بی نزاکتی در محیط کار گویدرز» جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از 600 پرستار شرکت کننده در مطالعه، 500 نفر (83/3%) زن بودند. یافته ها نشان داد که بیشترین بی نزاکتی درک شده توسط پرستاران از سوی پزشکان (0/94±3/63) بود و بی نزاکتی از طرف بیمار/خانواده (0/85±2/99)، بی‫نزاکتی عمومی (0/75±2/80)، سرپرستار یا سوپروایزر (0/85±2/75) و همکاران پرستار (0/69±2/71) در رده های بعدی قرار داشتند. همچنین آنالیز واریانس نشان داد که اختلاف میانگین نمرات بی نزاکتی درک شده از این منابع پنجگانه از نظر آماری معنی دار بود (0/001>p).
نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهش حاضر، پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی اردبیل، مورد بی نزاکتی گروه های مختلف نظیر پزشکان و بیماران قرار می‫گیرند. بنابراین ضروری است مدیران، رفتارهای بی نزاکت را شناسایی و از طرق مختلف از قبیل دوره های آموزش مداوم، رفع ابهام نقش و بهبود تصویر حرفه پرستاری در جامعه، آن را مرتفع سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!