مروری بر کاربرد سلول های بنیادی در ترمیم و مهندسی بافت غضروف

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
غضروف، بافتی بدون رگ و لنف در بدن است و اگر آسیب گسترده ای داشته باشد، توانایی ترمیم و بازسازی خود را ندارد. در جامعه امروز، بیماری های غضروف از جمله ورم مفاصل و آسیب های غضروف افزایش یافته است. آسیب های آن می تواند عملکرد روزانه بیمار را مختل کرده و به واسطه سایش استخوان ها روی هم با درد همراه باشد. روش های رایج مورد استفاده در درمان آسیب های غضروف تهاجمی با بازده کم تلقی می شوند که شامل ایمپلنت کردن کندروسیت های خود فرد، ریزشکست، تحریک مغز استخوان و حذف بخش آسیب دیده است. درمان های رایج موجود روش های قطعی نیستند، به همین دلیل به استفاده از سلول های بنیادی و مهندسی بافت غضروف روی آورده شده است. در پژوهش مروری حاضر، انواع سلول های بنیادی به کاررفته در سلول درمانی غضروف و مهندسی بافت غضروف بررسی شدند. در ادامه فاکتورهای پیام رسان سلولی مانند فاکتورهای رشد، عوامل مکانیکی و محیطی مطرح و به داربست هایی بر پایه زیست موادهایی که برای مهندسی سلول های بنیادی با بازده بالا به منظور بازسازی بافت غضروفی مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره شد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مروری بر کاربرد سلول های بنیادی در ترمیم و مهندسی بافت غضروف بود.
نتیجه گیری
. نقش سلول های بنیادی در ترمیم غضروف به درستی اثبات شده است، ولی مکانیزم و روش ایجاد این ترمیم تاکنون مشخص نشده است. سلول های مزانشیمی بالاترین امنیت در استفاده از سلول درمانی در غضروف را دارند و بیشترین استفاده بالینی از این نوع سلول ها است. در ایران، سلول درمانی برای بیماران به صورت بالینی صورت می پذیرد، ولی مهندسی بافت غضروف راه زیادی برای رسیدن به مرحله بالینی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1847160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!