مقایسه ی تاثیر ترکیب کتامین- سوفنتانیل با پروپوفول- رمی فنتانیل برکیفیت آرام بخشی حین فرایندهای دردناک در کودکان با بدخیمی خونی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ترکیبی از داروهای آرام بخش و ضد درد به طور شایع در کودکان با بدخیمی های خونی که تحت روش های تشخیصی- درمانی دردناک هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه ی اثر آرام بخشی ترکیب کتامین- سوفنتانیل و پروپوفول- رمی فنتانیل در کودکان با بدخیمی خونی تحت روش های تشخیصی دردناک آسپیراسیون و بیوپسی مغز استخوان بود.
روش ها
در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی دو سوکور، 82 کودک با بدخیمی که اندیکاسیون مداخلات تشخیصی- درمانی دردناک را داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه موازی کتامین- سوفنتانیل و پروپوفول- رمی فنتانیل گروه بندی شدند. در گروه کتامین- سوفنتانیل، سوفنتانیل 5/0 میکروگرم/کیلوگرم و کتامین 1 میلی گرم/کیلوگرم، در گروه پروپوفول- رمی فنتانیل، پروپوفول 1 میلی گرم/کیلوگرم و رمی فنتانیل 1 میکرورم/کیلوگرم به صورت بولوس تجویز شد. در هر گروه، شاخص های همودینامیک آرام بخشی، عوارض جانبی، زمان شروع اثربخشی و مدت اقامت در ریکاوری، اندازه گیری و ثبت شد.
یافته ها
بین دو گروه بر اساس حرکاتی که نیاز به دز تکراری داشته باشد، نمره ی درد با استفاده از ابزار ارزیابی درد (Universal pain assessment tool) و سطح آرام بخشی با استفاده از مقیاس آرام بخشی دانشگاه Michigan (University of Michigan sedation scale) اختلاف معنی داری وجود داشت. از طرفی، بین دو گروه از نظر عوارض بعد از عمل اختلاف معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
در کودکان تحت روش های تشخیصی- درمانی دردناک کوتاه مدت (آسپیراسیون، بیوپسی مغز استخوان و تزریق داخل نخاعی)، ترکیب کتامین- سوفنتانیل و پروپوفول- رمی فنتانیل برای آرام بخشی مناسب هستند. ترکیب کتامین- سوفنتانیل در تسکین درد، کاهش حرکات و نیاز به دز تکراری بهتر از پروپوفول- رمی فنتانیل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 556
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!