مقایسه ی تاثیر روش درمانی ماساژ شکم با ملین پلی اتیلن گلیکول در بهبود علایم و کیفیت زندگی بیماران با یبوست عملکردی: کارآزمایی بالینی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یبوست مزمن عملکردی، یکی از اختلالات عملکردی دستگاه گوارش است. یبوست، اثر منفی بر کیفیت زندگی دارد. اثربخشی درمان های دارویی و غیر دارویی برای یبوست، همچنان مورد بحث است. این مطالعه، با هدف مقایسه ی تاثیر دو روش درمانی ماساژ شکم با پلی اتیلن گلیکول بر بهبود علایم و کیفیت زندگی در یبوست عملکردی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی، بیماران مبتلا به یبوست عملکردی مبتنی بر معیارهای Rome IV و با محدوده ی سنی 65-18 سال که به درمانگاه گوارش بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی در دو گروه درمان با ملین پلی اتیلن گلیکول و ماساژ شکم قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه ی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به یبوست، نمره ی Bristol و علایم در ابتدا و در پایان درمان ثبت شد. اثرات جانبی ناشی از دارو و پای بندی به درمان در فرم جمع آوری داده ها ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در بین دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
94 بیمار (47 بیمار در هر گروه) در مطالعه شرکت نمودند. یبوست در زنان، بیماران کم درآمد، تحصیل کرده و متاهل شایع تر بود. داده های دموگرافیک اولیه در بین دو گروه درمان تفاوت معنی داری نداشتند. کیفیت زندگی (028/0 = P)، علایم (032/0 = P) و نمره ی Bristol (001/0 > P) به صورت معنی داری در درمان ملین نسبت به ماساژ شکم بهبود یافت. عارضه ی جانبی در 8 درصد از گروه ملین و 1 درصد از گروه ماساژ شکم گزارش شد (001/0 > P) که خفیف و گذرا بودند.
نتیجه گیری
ماساژ شکم، یک روش غیر دارویی و غیر جراحی، در دسترس، بدون عارضه و ارزان در درمان یبوست می باشد، اما به تنهایی برای درمان یبوست موثر نمی باشد. مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر مصرف ماساژ شکم هم زمان با سایر روش های درمانی و بررسی مدت زمان مناسب برای درمان ماساژ شکم، توصیه می گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
557 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!