بررسی تاثیر پنتوکسی فیلین بر فرا ساختار و بافت شناسی بافت تخمدان موش سوری متعاقب فرایند انجماد شیشه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انجماد روشی می باشد که می تواند گنادها را بصورت سالم و طبیعی نگه دارد. استرس های اکسیداتیو یکی از مضرات انجماد می باشد. پنتوکسی فیلین یک آنتی اکسیدان می باشد که می تواند استرس های اکسیداتیو را کاهش دهد.

هدف

هدف این مطالعه بررسی اثر پنتوکسی فیلین بر ساختار بافت شناسی و فوق ریزبینی تخمدان های منجمد شده و منجمد نشده موش سوری می باشد.

موارد و روش ها

25 سر موش سوری نژاد Balb-C به طور مساوی به پنج گروه تقسیم شدند: گروه کنترل هیچ گونه درمانی دریافت نکرد، گروه آزمایش 1 و 2: بافت تخمدان های منجمد شده در محیط فسفات بافر همراه با سرم آلبومین گاوی که حاوی پنتوکسی فیلین و بدون پنتوکسی فیلین بودن به مدت 30 دقیقه انکوبه شد. در گروه شم 1 و 2: تخمدان های منجمد نشده در محیط فسفات بافر همراه با سرم آلبومین گاوی که حاوی پنتوکسی فیلین و بدون پنتوکسی فیلین بودن به مدت 30 دقیقه انکوبه شد. تخمدان های سمت راست و چپ جهت مطالعه با میکروسکوپ نوری و الکترونی آماده شدند.

نتایج

ویژگی های بافتی و فوق ساختاری تخمدان های انجماد شده به طور جدی آسیب دیده است. اپیتلیوم ژرمینال و تونیکا آلبوژینا بصورت نامنظم، سلول های گرانولوزا و استروما تخریب، غشای پایه برجسته و لایه شفاف نامنظم، و همچنین فولیکل ها داری هسته های متراکم و اووپلاسم تکه تکه بودند. همچنین بافت تخمدان به وسیله پنتوکسی فیلین در گروه های غیر انجمادی تخریب شده بود.

نتیجه گیری

انجماد می تواند به ساختار بافت شناسی و فوق ریزبینی بافت تخمدان موش سوری آسیب وارد کند. پنتوکسی فیلین به عنوان یک آنتی اکسیدان، با غلظت mM 8/1 نمی تواند از آسیب وارد شده به بافت تخمدان پس از انجماد شیشه ای جلوگیری کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
387 تا 396
لینک کوتاه:
magiran.com/p1851463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!