کاربرد مدل FMEA جهت ارزیابی ریسک های زیست محیطی، ایمنی و بهداشتی مخازن ذخیره سازی میعانات گازی شرکت پالایش گاز پارسیان در سال 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شناسایی دقیق خطرات صنایع نفت و گاز به عنوان بخشی از یک تحلیل ایمنی مورد تاکید سازمان های ناظر رسمی می باشد. در فعالیت های صنعتی، تکنیک های ارزیابی و مدیریت ریسک از طریق استفاده از رویکرد پیشگیری و با هدف بهبود ایمنی برای کاهش حوادث به کار گرفته می شود. این مطالعه با هدف بررسی ریسک های زیست محیطی، ایمنی و بهداشتی در مخازن ذخیره سازی میعانات گازی شرکت پالایش گاز پارسیان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی در سال 1395 انجام پذیرفت. شناسایی مخاطرات زیست محیطی، ایمنی و بهداشتی حاصل از تاسیسات و فعالیت های انسانی موجود در مخازن ذخیره سازی میعانات گازی با استفاده از تکنیک دلفی انجام و سپس ریسک های شناسایی شده با استفاده از روش AHP (Analytical Hierarchy Process)، تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (FMEA) و تجزیه و تحلیلحالات شکست بررسی و آثارآن مورد ارزیابی و اولویت بندی قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه 17 ریسک شناسایی شد که 12 ریسک آن مربوط به زیست محیطی و 5 ریسک مربوط به ایمنی و بهداشتی بود. بر اساس نتایج به دست آمده، بالاترین میزان ریسک زیست محیطی و ایمنی- بهداشتی در مخازن به ترتیب، آتش سوزی بر اثر عوامل تروریستی و عمدی با عدد RPN (Priority Nnmber Risk)، 824/1 و استنشاق بخارات حین تعمیرات با عدد RPN، 384/3 بود.
نتیجه گیری
بالاترین ریسک زیست محیطی مربوط به آتش سوزی بر اثر عوامل تروریستی بود که به دلیل موقعیت حساس کشور ما در منطقه، می باشد. در بخش ایمنی و بهداشتی نیز بالاترین ریسک مربوط به استنشاق بخارات حین تعمیرات به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و عدم استفاده از وسایل استحفاظی فردی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p1852269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!