اثر تجویز عصاره هیدروالکلی میوه بادمجان بر شاخص های لیپیدی خون در موش های صحرایی نر دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دیابت یکی از شایع ترین و پیچیده ترین مشکلات جامعه امروزی است. افزایش دراز مدت(مزمن) گلوکز در بیماری دیابت، علت اصلی اختلال متابولیسم و تغییر شاخص های لیپیدی می باشد. این تحقیق به منظور بررسی اثر عصاره بادمجان بر شاخص های لیپیدی خون در موش های صحرایی نر دیابتی طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها
در این تحقیق از موش های صحرایی نر استفاده شده که به پنج گروه(6=n): 1) کنترل 2) دیابتی درمان نشده(شاهد) 3، 4 و 5) گروه های دیابتی درمان شده با عصاره هیدروالکلی بادمجان( mg/kg25، 50 و 100) تقسیم شدند. موش های صحرایی با mg/kg60 استرپتوزتوسین (STZ) به صورت داخل صفاقی دیابتی شدند. در روز پنجم پس از دریافت STZ، حیوانات دارای قند خون بالای mg/dL200، دیابتی تلقی شدند. گروه شاهد فقط سالین و گروه های دیابتی درمان شده به مدت دو هفته به صورت گاواژ(تجویز دهانی) عصاره بادمجان دریافت کردند. گروه کنترل هیچ گونه دارو یا عصاره ای دریافت نکرد. در پایان، پس از بیهوشی عمیق با اتر و شکافتن قفسه سینه، به منظور ارزیابی شاخص های لیپیدی از قلب حیوان خون گیری انجام شد و سرم آن جدا گردید.
یافته های پژوهش: دوزهای بالاتر( mg/kg100 و 50) عصاره بادمجان باعث کاهش معنی دار قند خون در موش های صحرایی دیابتی شد(P<0.001). در موش های صحرایی دیابتی درمان شده، میزان بالای تری گلیسرید، کاهش معنی دار نداشت. عصاره بادمجان در دوز mg/kg50 در موش های دیابتی درمان شده به طور معنی دار کلسترول تام را کاهش(P<0.05) اما در دوز mg/kg100 افزایش داد(P<0.001). هم چنین عصاره بادمجان در دوزهای mg/kg100 و 50 میزان لیپوپروتئین با دانسیته بالا(HDL) را به طور معنی دار افزایش داد(P<0.001).
بحث و نتیجه گیری
بادمجان با کاهش قند خون، به نظر می رسد با داشتن ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دادن رادیکال های آزاد سبب بهبود برخی از اختلالات شاخص های لیپیدی ناشی از دیابت شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
180 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!