ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت- عملکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در تدوین برنامه های ارتقای کیفیت، شناخت ادراکات و انتظارات دریافت کنندگان خدمت از کیفیت خدمات ارائه شده گام نخست می باشد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران مبتلا به آب مروارید با روش تحلیل اهمیت عملکرد است.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری دو گروه انتخاب می باشند. گروه اول شامل 10 چشم پزشک و 10 پژوهشگر در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی و گروه دوم 396 بیمار، که از طریق فرمول کوکران به دست آمدند. مولفه های کیفیت خدمات، از مقالات مختلف و طی جلسات با 20 متخصص فوق جهت طراحی پرسشنامه به دست آمد و «پرسشنامه کیفیت خدمات» (Questionnaire in Quality of Service) با 32 سوال در طیف 5 گزینهای لیکرت طراحی گردید. براساس این پرسشنامه، «پرسشنامه کیفیت خدمات براساس دیدگاه بیماران (Questionnaire in Quality of Service According to Patient''s Viewpoint) »تنظیم شد. پایایی این پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. جمع آوری داده ها از بیماران انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس نسخه 16 و نرم افزار Excel استفاده شد.
یافته ها
میانگین هندسی پاسخ های بیماران مبتلا به آب مروارید در مولفه «قابلیت دسترسی» از لحاظ عملکردی بیمارستان نمره 697/2 بود که نشان دهنده بالا بودن عملکرد بیمارستان در این مولفه و همچنین نمره 28/3 نشان دهنده اهمیت بالای این مولفه از نظر ییماران می باشد. براساس تحلیل اهمیت- عملکرد، مولفه «درک و شناخت بیماران» با وزن 074/0 در ربع اول به معنی اهمیت زیاد برای بیماران ولی عملکرد پایین بیمارستان، قرار گرفت.
نتیجه گیری
از نظر بیماران مولفه «درک و شناخت بیماران» در خصوص نیازهای بیماران مبتلا به آب مروارید اهمیت زیادی دارد. لذا پیشنهاد می شود دوره های آموزش رفتار حرفهای برای کارکنان درمانی و اداری بیمارستان برگزار گردد تا نیازهای بیماران در رابطه با خدمات درمانی بررسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!