بررسی اثر انرژی منبع پرتودهی نوترونی به منظور کاربرد درBNCT و اهداف تشخیصی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
از برهم کنش نوترون ها با عناصر سبک در فعال سازی نوترونی (NAA)، نوترون تراپی (BNCT) و... استفاده می شود. جهت استفاده بهینه از نوترون ها، باید طیف انرژی آنها را متناسب اهداف کاربردی شکل دهی نمود. هنگامیکه نوترون تراپی انجام می شود، عناصر سبکی که در محل درمان قرار دارند فعال شده و پرتو گامای آنی حاصل، برای هر یک از عناصر دارای مقدار مشخصی می باشد که با استفاده از آن مقدار کمی عنصر در محل قابل اندازه گیری است. در این مقاله، اثر طیف انرژی بر روی فعال سازی نوترونی که در نوترون تراپی استفاده می شود مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
از نرم افزار MCNP جهت شبیه سازی استفاده شد. ابتدا انواع طیف های نوترونی موجود مانند نوترون ژنراتور (MeV14) و طیف حاصل از راکتور و چشمه های ایزوتوپی بررسی شدند. طیف حاصل از این چشمه ها با استفاده نرم افزارMCNP شبیه سازی شد. با توجه به قابلیت این نرم افزار در ترابرد نوترون و سایر ذرات و اندازه گیری شار گامای حاصل از آنها، بهینه ترین طیف انرژی نوترونی که بهترین طیف گاما برای شناسایی عناصر ئیدروژن، کربن، اکسیژن و... داشته باشد معرفی گردید.
یافته ها
بهترین طیف انرژی جهت شناسایی عناصر سبک در محدوده انرژی BNCT، (KeV10-1) طیف انرژی است که دارای نوترون های حرارتی و کند بیشتر و تند کمتر (طیف شبیه ماکسولی) می باشد. ئیدروژن سطح مقطع خوبی برای برهمکنش با نوترون های حرارتی دارد. اکسیژن و کربن دارای سطح مقطع خوبی با نوترون های تند می باشد. استفاده از منبع نوترونی MeV14 مربوط به نوترون ژنراتور، پیک انرژی ئیدروژن نسبت به زمانی که از منبع با طیف انرژی شبیه ماکسولی استفاده می شود پایین تر و پیک اکسیژن و کربن بالاتر است.
نتیجه گیری
پس برای اهداف درمانی، آشکارسازی و تحلیل عناصر سبک طیف شبیه ماکسولی( راکتور یا چشمه های ایزوتوپی) بهره خروجی بهتر می باشند ولی اگر نسبت اکسیژن به کربن سنجیده شود از منبع تک انرژی MeV14 استفاده شود بهره بهتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!