بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
خودکارآمدی تحصیلی دلالت بر باور یک فرد به توانایی هایش در دستیابی به اهداف و فعالیتهای آموزشی دارد،که شکل گیری آن متاثر از عوامل مختلفی است. این مطالعه با هدف تعیین رابطه خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای جمعیت-شناسی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی بود که روی 398 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان و آزاد اسلامی سنندج در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ایبود. برای جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف معیار، تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مورد بررسی بر مبنای نمره 100 برابر با 12/04±64/41 بود. دو گروه دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کردستان (12/13±64/49) و آزاد اسلامی سنندج (11/57±63/90) از نظر نمره خودکارامدی با هم تفاوت معنی داری نداشتند. (0/65=p). بین خودکارآمدی تحصیلی و شغل مادر (0/004=p) و وضعیت اقتصادی خانواده (0/02=p)، تفاوت آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری
نمره میانگین کارآمدی تحصیلی دانشجویان بالاتر از حد متوسط است؛ متغیرهایی مثل برخورداری از امکانات مالی و تحصیلات والدین می تواند به عنوان عوامل موثر در افزایش باورهای خودکارآمدی دانشجویان مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!