دیدگاه بیماران و همراهان آن ها نسبت به رعایت منشور حقوقی بیمار در بیمارستان های دانشکده علوم پزشکی خوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
منشور حقوق بیمار یکی از مهم ترین محورهای حاکمیت خدمات بالینی می باشد که رعایت آن رضایت بیمار و کادر درمانی را به دنبال داشته و عدم رعایت آن، موجب پیامدهای نامطلوب و بی اعتمادی مردم نسبت به کادر درمانی می شود. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه بیماران و همراهان آن ها نسبت به رعایت منشور حقوقی بیمار در بیمارستان های دانشکده علوم پزشکی خوی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 300 نفر از بیماران بستری و همراهان آن ها در بیمارستان های شهر خوی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و میزان رعایت منشور حقوقی از طریق پرسشنامه روا و پایا مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و آزمون های همبستگی و کای اسکوئر استفاده شد.
یافته ها
میزان رعایت منشور حقوقی در قلمرو روحی و روانی از دیدگاه بیماران (65/3%) خوب و از دیدگاه همراهان (52/7%) متوسط ارزیابی شد. میزان رعایت منشور حقوقی در قلمرو جمعی و فیزیکی از دیدگاه بیماران (70%) خوب و از دیدگاه همراهان (68/7%) متوسط بود. در هر دو گروه بین سن، جنس، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل با میزان رعایت منشور حقوقی ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه در این مطالعه، میزان رعایت منشور حقوقی متوسط تا مطلوب ارزیابی شد لذا بهتر است فرهنگ سازی، توجه به حقوق کلیه ذینفعان، شناسایی موانع و تاثیر عوامل مختلف، از جمله جایگاه حرفه ای و تفاوت های محیطی در ارزیابی این ضرورت، مورد توجه سیاست گذاران در طراحی برنامه های ترویجی و نظارتی جهت بهبود وضعیت رعایت حقوق بیمار قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!