تاثیر تمرین هوازی بر میزان رهاسازی دوپامین در ناحیه ی خاکستری دور قناتی متعاقب مصرف مرفین

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بر اساس تحقیقات متعدد، ورزش می تواند در پیش گیری و درمان اختلالات رفتارهای ناشی از اعتیاد به مرفین موثر باشد. ناحیه ی خاکستری دور قناتی (Periaqueductal gray یا PAG)، شامل نورون های دوپامینی زیادی است که مرفین تاثیرات خود را از طریق اثر بر این نورون ها و آزاد کردن دوپامین در این ناحیه اعمال می کند. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر تمرین هوازی بر میزان رهاسازی دوپامین در هسته ی PAG در Ratهای سالم و معتاد به مرفین انجام شد.
روش ها
این مطالعه، بر روی 28 Rat نر نژاد Wistar انجام شد که به 4 گروه اصلی سالین، مرفین، سالین + ورزش و مرفین + ورزش تقسیم شدند. گروه های ورزش به مدت 4 هفته روی تردمیل دویدند. تزریق درون صفاقی مرفین سه دز 10، 20 و 40 میلی گرم در 9 روز انجام و بعد از آن علایم ترک گرفته شد. پس از تهیه کردن نمونه های مختلف در سمپل (Sample) های 50 میکرولیتری با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (High-performance liquid chromatography یا HPLC) مقدار دوپامین و متابولیت آن، دی هیدروکسی فنیل استیک اسید (3،4-Dihydroxyphenylacetic acid یا DOPAC) اندازه گیری شد. برای بررسی نتایج، میانگین غلظت دوپامین و متابولیت آن در هرگروه با استفاده از روش آماری One-way ANOVA با آزمون تعقیبی Tukey استفاده شد.
یافته ها
غلظت دوپامین و متابولیت آن در گروه های مرفین، مرفین + ورزش و نیز سالین + ورزش در مقایسه با گروه سالین به طور معنی داری بیشتر بود (050/0 > P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که به احتمال زیاد، تمرین هوازی با تاثیر بر نورون های دوپامینی ناحیه ی PAG می تواند با آزادسازی دوپامین به عنوان یک روش پیش گیری کننده از اعتیاد استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
717 تا 722
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!