ارزیابی ایمنی زایی خوراکی و تزریقی نانوذرات کیتوزان حاوی آنتی ژن HER-2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
سرطان سینه شایع ترین سرطان میان زنان در ایران و دنیا است و 22% کل سرطان های زنان را شامل می شود. حدود 30% موارد سرطان های سینه به علت تکثیر یا بیان بیش از حد پروتئین HER-2 است. کیتوزان پلیمری سازگار با محیط زیست بوده که به دلیل حداقل مسمومیت سیستمیک برای تحویل پپتید یا دارو، در برنامه های کاربردی مطرح است. هدف مطالعه حاضر تهیه نانوذرات کیتوزان دربردارنده پروتئین نوترکیب HER-2، ارزیابی ویژگی ها و تاثیر ایمنی زایی خوراکی و تزریقی آن در لنفوسیت های طحال بود.
مواد و روش ها
در مطالعه تجربی حاضر، وکتور pET-28a حاوی ژن نوترکیب HER-2 با روش PCR و پرایمرهای عمومی تایید شد. بیان پروتئین با ایزوپروپیل تیوگالاکتوزیداز (IPTG) القا و با استفاده از ستون رزین کروماتوگرافی نیکل- نیتریلو تری استیک اسید (Ni-NTA) تخلیص و پروتئین با وسترن بلاتینگ تایید شد. نانوذرات کیتوزان واجد پروتئین نوترکیب به روش ژلاسیون یونی تهیه و اندازه ذرات با DLS و ایمنی زایی نانوذرات در موش و ارزیابی پاسخ لنفوسیت ها با تست MTT صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون دانکن و نرم افزار 22 SPSS استفاده شد.
یافته ها
پروتئین نوترکیب HER-2 با اندازه مولکولی 18کیلودالتون تایید شد. میزان پروتئین تخلیص شده 12میلی گرم در لیتر بود. ظرفیت بارگذاری پروتئین در نانوذرات، 70% و متوسط اندازه نانوذرات 205/2نانومتر مشاهده شد. ایمن سازی موش ها پاسخ ایمنی همورال و مخاطی را القا کرد.
نتیجه گیری
ظرفیت بارگذاری پروتئین HER-2 در نانوذرات کیتوزان، 70% و متوسط اندازه نانوذرات 205/2نانومتر است و ایمن سازی موش ها پاسخ ایمنی همورال و مخاطی را القا و تجویز خوراکی تزریقی بیشترین میزان پاسخ را ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!