تعیین هویت مولکولی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس های جدا شده از مسلولین استان خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سل، بیماری زیونوزی است که از دیرباز شناسایی شده و هنوز به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های تهدید کننده مرگ خودنمایی می نماید. با وجود همه پیشرفت هایی که در زمینه درمان این بیماری حاصل شده است، سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 از آن به عنوان بیماری با اولویت نخست مبارزه یاد نمود. در حال حاضر در بین عوامل عفونی سل دومین علت مرگ و میر به تنهایی است. از این رو برای درمان موفق بیماری، تعیین هویت گونه های کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی ملکولی گونه های مایکوباکتریایی در جدایه‍های مسلولین استان خراسان رضوی که به آزمایشگاه رفرانس سل موسسه رازی ارسال شده اند، می باشد.

امروزه از روش های مختلف مولکولی به عنوان ابزار مفید و سریعی برای شناسایی جدایه ها استفاده می شود. در این پژوهش،  به منظور تشخیص هویت، ابتدا آزمون PCR بر روی ژن 16S rRNA تعداد 100 جدایه انجام شد و مشخص گردید که جدایه‍ها به جنس مایکوباکتریوم تعلق دارند. سپس با آزمون تکمیلی IS6110 تعلق تمامی جدایه ها به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس به اثبات رسید. همچنین برای افتراق میان اعضای کمپلکس از روش RD Typing استفاده شد و با استفاده از این روش گونه اعضای کمپلکس مشخص گردیدند.

با استفاده از تعیین هویت مولکولی نمونه های ارسالی از استان خراسان رضوی مشخص گردید که تمامی جدایه ها مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشند. نتایج فوق نشان داد که مسلولین استان مورد آزمایش، به مایکوباکتریوم بویس و دیگر اعضای کمپلکس آلوده نبودند. این موضوع یا بدلیل استفاده گسترده از شیر پاستوریزه و عدم استفاده از شیر آلوده به مایکوباکتریوم بویس و یا بدلیل برنامه منظم کنترل و ریشه کنی سل در این شهر می باشد. البته لازم به ذکر است این مطالعه برروی تنها یکصد عدد از جدایه های افراد مسلول صورت گرفت و برای بررسی بیشتر به حجم بالاتری از جدایه هایی این استان احتیاج است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!