ایجاد پایگاه داده های بیماران صرع مقاوم به درمان، برنامه ی جامع صرع اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
صرع از بیماری های دستگاه عصبی مرکزی و با شیوع بالا می باشد. در ایران، حدود 1200000 نفر به آن مبتلا می باشند که تعداد زیادی مقاوم به درمان هستند و جراحی منطقه ی درگیر در مغز از گزینه های درمانی آنان و مستلزم ارزیابی های مختلف در حیطه ی علوم اعصاب است. در این میان، صدها رکورد از نتایج آزمون ها حاصل می شود که باید در یک پایگاه اطلاعات داده جمع آوری و ثبت شوند و نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری برای این بیماران دارد.
روش ها
با توجه به تعداد بیماران صرع در کشورمان، برنامه ی جامع صرع اصفهان از سال 1384 توسط متخصصین متعهد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه اندازی شد.
یافته ها
بین سال های 95-1384، تعداد 1673 بیمار صرع مقاوم به درمان بستری و همگی تحت الکتروانسفالوگرافی 24 ساعته و تصویربرداری الکترومغناطیسی قرار گرفتند. 709 نفر جهت ارزیابی های عصب- روان شناختی و روان پزشکی عصبی ارجاع شدند. بعد از اتمام ارزیابی ها، تمامی اطلاعات بیماران در جلسه ی صرع مرور شد و تصمیم گیری نهایی به عمل آمد. تعداد 330 بیمار تحت عمل جراحی و بررسی آسیب شناسی اعصاب قرار گرفتند و سایر بیماران از مطالعه خارج شدند. در این میان، حدود 500 یافته از اطلاعات بیماران جمع آوری شد و برای هر بیمار به طور دقیق در جداول داده ثبت گردید.
نتیجه گیری
این پایگاه از جامع ترین پایگاه های اطلاعاتی در کل کشور محسوب می شود که از طرف وزارت بهداشت به عنوان پایگاه مرجع تایید شده است و زیر لایه ای مستعد جهت تحلیل های آماری بزرگ است که منجر به شناخت و کشف الگوها و روابط موجود در مغز خواهد شد
زبان:
فارسی
صفحات:
764 تا 770
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!