ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دستیاران تخصصی دانشکده دندانپزشکی بابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ماموریت یک دانشگاه شامل آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی است. از آنجایی که نقش و توجه به آموزش در ارزیابی فعالیتهای علمی تا حدی کم رنگ شده است، بایستی ارزیابی آموزش با هدف تعیین اثربخشی آن صورت پذیرد. شناخت نظرات دستیاران درباره ویژگی های تدریس اثربخش می تواند در برنامه ریزی مدیران آموزشی تاثیر بسزایی داشته باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که به صورت مقطعی بر روی دستیاران تخصصی دندانپزشکی در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات فردی و دموگرافیک و گویه های تدریس اثربخش در مقیاس لیکرت در چهار حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، ارتباط با دستیار و خصوصیات فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری من ویتنی، کروسکال والیس و فریدمن استفاده و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
حیطه خصوصیات فردی بیشترین اهمیت و حیطه ارتباط با دستیار کمترین اهمیت را بین ویژگی های تدریس اثربخش از دیدگاه دستیاران تخصصی کسب کرد. میانگین و انحراف معیار نمره گویه ها در بین حیطه های مختلف(001/0=P)، حیطه دانش پژوهی در بین شرکت کنندگان مذکر و مونث(017/0=P)، حیطه های ارتباط با دستیار و خصوصیات فردی در بین شرکت کنندگان با رشته های تحصیلی متفاوت (به ترتیب009/0=P و 021/0=P)، حیطه های روش تدریس و خصوصیات فردی در بین شرکت کنندگان با سال های ورودی مختلف(به ترتیب023/0=P و 037/0=P) و حیطه های ارتباط با دستیار، روش تدریس و خصوصیات فردی در بین شرکت کنندگان با معدل کل متفاوت (به ترتیب005/0=P، 034/0=P و 008/0=P) به لحاظ آماری اختلاف معنی داری نشان دادند.
نتیجه گیری
خصوصیات و ویژگی های فردی اساتید از دیدگاه دستیاران تخصصی بیشترین تاثیر را در اثربخشی تدریس داشت که می توان با توجه به آن در کنار سایر حیطه های مورد مطالعه در این پژوهش، به ارتقاء و بهبود کیفیت آموزشی دست یافت
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!