تاثیر سطوح آبیاری و محلول پاشی (سولفات روی، اسید هیومیک و اسید سالیسیلیک) بر خصوصیات رشدی، عملکرد و اجزای عملکرد چای ترش (Hibiscus sabdariffa L.)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی اثرات سطوح آبیاری و محلول پاشی (سولفات روی، اسید هیومیک و اسید سالیسیلیک) بر روی چای ترش آزمایشی در سال 1392 در مزرعه ای در سرابله از توابع شهرستان سیروان واقع در استان ایلام در قالب طرح بلوک کامل تصادفی به صورت اسپلیت پلات با سه تکرار اجرا شد. فاکتورهای آزمایشی شامل عامل اصلی آبیاری با سه سطح 100، 130 و 160 میلی متر تبخیر از تشتک کلاس A و عامل فرعی محلول پاشی با چهار سطح شامل اسید هیومیک، سولفات روی، اسید سالیسیلیک و شاهد بودند. نتایج به دست آمده در تیمار سطوح آبیاری نشان داد که بیشترین تعداد میوه در بوته در تیمار 100 میلی متر تبخیر به میزان 56. 34 و کمترین تعداد میوه در بوته در تیمار 160 میلی متر تبخیر به میزان 45. 27 به دست آمد. با محلول پاشی اسید سالیسیلیک بیشترینمیزان آنتوسیانین به میزان 0. 26 (میکروگرم بر میلی لیتر) و کمترین میزان هم در حالت عدم محلول پاشی (شاهد) به میزان 0. 2 (میکروگرم بر میلی لیتر) به دست آمد. نتایج به دست آمده در تیمار آبیاری نشان داد که بیشترین اسانس در تیمار 160 میلی متر تبخیر به میزان 2. 21 درصد و کمترین اسانس در تیمار 100 میلی متر تبخیر به میزان 1. 98 درصد به دست آمد. به طورکلی نتایج این تحقیق نشان داد تنش خشکی سبب کاهش عملکرد کمی و کیفی در چای ترش می شود. همچنین استفاده از محلول پاشی (اسید سالیسیلیک و سولفات روی و اسید هیومیک) در بهبود اثرات تنش خشکی و عملکرد کمی و کیفی گیاه دارویی چای ترش نقش بسزایی دارد. محلول پاشی سولفات روی به عنوان بهترین تیمار برای افزایش اسانس مشخص شد، از طرف دیگر سالیسیلیک اسید بیشترین تاثیر را بر افزایش وزن میوه داشت ولی ازآنجاکه اختلاف معنی داری با سولفات روی نداشت، لذا سولفات روی به عنوان بهترین تیمار مشخص شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
661 تا 674
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!