تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه های بالینی P seudomonas aeruginosa و ردیابی ژن AmpC در آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
علیرغم پیشرفت های ایجاد شده در امر مراقبت بیمارستانی و معرفی طیف گسترده ای از عوامل ضد میکروبی، باکتری سودوموناس آئروژینوزا هم چنان از عوامل شایع ایجاد کننده عفونت در بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان است. با توجه به مقاومت روزافزون این باکتری به داروهای ضدباکتریایی، اهمیت مقاومت آن دوچندان می شود. آنزیم AMP-C بتالاکتامازی، از جمله سفالوسپورین هایی است که بر روی کروموزوم باکتری کد می شود. در بسیاری از باکتری ها، القای آنزیم های AMP-C می تواند در سطح بالا توسط جهش های فراوان صورت گیرد. در این مقاله ردیابی ژن AMP-C در ایزوله های بالینی سودوموناس آئروژینوزا گزارش شد.
در این مطالعه، 80 ایزوله سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های بالینی زخم، پس از تایید هویت ایزوله ها با تست های بیوشیمیایی، حساسیت آنتی بیوتیکی آنها با روش استاندارد دیسک دیفیوژن نسبت به 15 آنتی بیوتیک تعیین شد و در پایان حضور ژن AMP-C با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ردیابی شد.
سویه های سودوموناس آئروژینوزا بیشترین مقاومت را به نسبت به سفالوتین (100درصد) ، داکسی سایکلین (100 درصد) ، سفکسیم (100 درصد) ، آموکسی سیلین (100درصد) ، آمپی سیلین (100درصد) ، آمیکاسین (100درصد) و تری متوپریم (100درصد) نشان دادند. بیشترین حساسیت سویه های سودوموناس آئروژینوزا به ترتیب به آنتی بیوتیک های کولیستین (5/67درصد) ، جنتامایسین (5/32 درصد) ، پیپراسیلین (30درصد) ، سیپروفلوکساسین (7/28 درصد) ، ایمی پنم (7/18 درصد) ، سفتازیدیم (7/13درصد) ،سفتریاکسون (2/11 درصد) و سفوتاکسیم (10 درصد) بود. ژن AMP-C در پنج درصد ایزوله ها ردیابی شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
212 تا 219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!