تازه های درمان فتودینامیکی ضد میکربی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با افزایش خطر ناشی از ارگانیسم های مقاوم به دارو ضروری است به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از ظهور عفونت های مقاوم و غیر قابل درمان باشیم. این راهکارهای جدید باید غیر تهاجمی باشند و کارآمد تر و سریع تر از آنتی بیوتیک های رایج عمل کنند. یکی از رویکردهای امید بخش، درمان فتودینامیکی ضد میکربی است که شامل استفاده از رنگ ها (حساسگرهای نوری) غیر سمی است که در مجاورت نور مرئی برانگیخته می شوند و در حضور اکسیژن، رادیکال های آزاد اکسیژن تولید می کنند. گونه های واکنشگر اکسیژن می توانند تمام کلاس های میکروارگانیسم ها (باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها) را از بین ببرند. انتخابی بودن کشتن سلول های میکربی در مقابل سلول های نرمال میزبان اجازه می دهد تا این رویکرد به عنوان یک راهکار درمانی دیگر برای عفونت های موضعی خصوصا عفونت های مقاوم به دارو کاربرد داشته باشد.

یافته ها

تفاوت در ساختار سلولی کلاس های مختلف میکربی، در برهم کنش حساسگر نوری با بخش های مختلف سلولی تاثیر گذار است و می تواند بر کارآیی و مکانیسم عمل درمان فتودینامیکی ضد میکربی با عوامل بیماریزای مختلف اثر گذارد. همچنین باکتری ها مکانیسم هایی را دارند تا به استرس اکسیداتیو ناشی از aPDT پاسخ دهند.

نتیجه گیری

بنابراین کارآیی این روش را می توان با استفاده از حساسگرهای نوری جدید، حاملین حساسگر نوری (که رهایش آن را بهبود می بخشند) و استراتژی های تقویت واکنش های فتوشیمیایی افزایش داد و سپس کاربردی بودن این روش را ارزیابی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1885656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!