بررسی ارتباط مولفه های جو ایمنی کارکنان با عملکرد ایمنی در پروژه های ساختمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
باوجود پیشرفتهای ایمنی در صنایع ایران، شرایط ایمنی صنعت ساختمان، در سطح مطلوب نبوده و جهت بهبود شرایط کار باید از وجوه مختلف مورد بررسی قرار گیرد. هدف این مطالعه ارزیابی ساختار جو ایمنی در صنعت ساختمان سازی و تاثیر سطح جوایمنی بر عملکرد ایمنی و نیز ارزیابی رابطه جو ایمنی با شاخص تکرار حوادث بود.
روش بررسی
این مطالعه در 4 پروژه ساختمانی انجام گردید. جو ایمنی در بین 226 کارگر این پروژه ها با استفاده از پرسشنامه اعتبار بخشی شده، و سطح عملکرد ایمنی با استفاده از روش شرکت گاز پارس جنوبی شامل چک لیستی از آیتم های مهم در ایمنی ساخت و ساز، ارزیابی شد. جهت ارزیابی ساختار جو ایمنی از تحلیل عاملی اکتشافی و برای ارزیابی ارتباط بین مولفه های جو ایمنی و فاکتورهای عملکرد ایمنی و شاخص تکرار حوادث از آزمون پیرسون استفاده گردید.
یافته ها
31 عدد از سوالات پرسشنامه اصلی در قالب 8 مولفه قرار گرفتند. امتیاز جو ایمنی با بخش اول ارزیابی عملکرد ایمنی (ارزیابی عملکرد ایمنی پیمانکار– بخش 1) ، همبستگی مثبت و معنی دار داشت. همبستگی بین دیگر ابعاد ارزیابی عملکرد ایمنی و مولفه های جوایمنی، علیرغم مقدار بالای آن، معنی دار نبود. امتیاز جو ایمنی، مولفه آگاهی و شناخت مقررات ایمنی و مولفه قوانین و مقررات ایمنی همبستگی منفی و معنی دار با شاخص تکرار حادثه داشتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق جوایمنی و عملکرد ایمنی در پروژه های ساختمانی با یکدیگر ارتباط دارند. در بین مولفه های جو ایمنی در پروژه های ساختمانی مورد بررسی، مولفه های 1 (آگاهی و شناخت مقررات ایمنی) و 7 (قوانین و مقررات ایمنی) اهمیت بیشتری در ایمنی محیط کار داشته و افزایش امتیاز در این ابعاد با کاهش حوادث همراه بوده است. این مطالعه نشان داد می توان از 6 بعد ابزار ارزیابی عملکرد پیمانکاران شرکت گاز، جهت ارزیابی عملکرد ایمنی و بهداشتی پیمانکاران ساختمانی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1889825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!