بررسی درصد فراوانی بیماری von Willebrand در زنان با خونریزی شدید قاعدگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شیوع بیماری von Willebrand در بیماران دارای خونریزی شدید قاعدگی، در مطالعات غیر بومی و بسته به جمعیت مورد مطالعه، بین 20-5 درصد برآورد شده است. شیوع این بیماری در ایران تنها در یک مطالعه بررسی شده است. ضرورت در نظر داشتن بیماری von Willebrand در حین برخورد با منوراژی و تشخیص و درمان آن اهمیت فراوانی دارد.
روش ها
همه ی بیماران مراجعه کننده با شرح حال منوراژی که شامل معیارهای ورود و فاقد معیارهای خروج بودند، وارد مطالعه شدند. فرم رضایت نامه از تمام بیماران به صورت کتبی اخذ گردید و پس از ارسال نمونه های لازم، درمان دارویی برای آنان شروع شد. جواب آزمایش ها ثبت گردید و سپس توسط متخصص آمار و پزشکی اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
186 بیمار مبتلا به منوراژی مراجعه کننده به کلینیک ها و بیمارستان های الزهرا (س) و شهید بهشتی اصفهان بررسی شدند. 44 مورد (4/20 درصد) به بیماری von Willebrand نوع یک و 6 مورد (2/3 درصد) به بیماری von Willebrand نوع دو مبتلا بودند. همچنین، 1 مورد بیماری برنارد سولیر تشخیص داده شد. شیوع و شدت کم خونی فقر آهن در بیماران مبتلا به بیماری von Willebrand، 90 درصد و سطح هموگلوبین، 9/8 میلی گرم در دسی لیتر به دست آمد. 70 درصد بیماران از نژاد قوم بختیاری و 68 درصد حاصل ازدواج فامیلی بودند. 66 درصد افراد نیز از نظر سابقه ی خانوادگی معادل های اختلالات پلاکتی، مثبت ارزیابی شدند.
نتیجه گیری
شیوع کلی بیماری von Willebrand در زنان مبتلا به منوراژی، 6/23 درصد گزارش گردید که از شیوع متوسط مطالعات مختلف (5-20 درصد) بالاتر است. شیوع و شدت کم خونی فقر آهن نیز در زنان مبتلا به von Willebrand، بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
949 تا 953
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!