بررسی تاثیر ترکیبی میزوپروستول واژینال و اکسی توسین وریدی بر القای زایمان، نمره ی Bishop و طول مدت زایمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دو روش پرکاربرد برای القای زایمان، استفاده از میزوپروستول واژینال و اکسی توسین وریدی هستند. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین تاثیر ترکیبی میزوپروستول واژینال و اکسی توسین وریدی بر القای زایمان، ضریب بیشاب و طول مدت زایمان زنان شکم اول انجام شد.
روش ها
پژوهش کارآزمایی بالینی کنترل شده ی تصادفی در سال 1396 در زایشگاه بیمارستان شهید صدوقی اصفهان بر روی 106 خانم باردار نخست زای ترم با اندیکاسیون ختم حاملگی و نمره ی Bishop کمتر از 4 که با تخصیص تصادفی به دو گروه 53 نفری تقسیم شدند، انجام گردید. گروه مورد، ابتدا 25 میکروگرم میزوپروستول واژینال و بعد از سه ساعت یک تزریق 10 واحدی اکسی توسین را برای القای زایمان دریافت کردند. گروه شاهد، تنها یک تزریق 10 واحدی اکسی توسین دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسش نامه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های Mann-Withney، 2χ و Independent t با سطح معنی داری 05/0 > P با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
واحدهای پژوهش در دو گروه، از نظر شاخص های دموگرافیک همسان بودند. آزمون Independent t نشان داد که میانگین زمان شروع انقباضات منظم رحمی، مدت زمان مرحله ی فعال، مدت زمان مرحله ی اول زایمان و فاصله ی القا تا زایمان در گروه مورد به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (050/0 > P). آزمون Paired t نشان داد که میانگین نمره ی Bishop در هر دو گروه بعد از مداخله به طور معنی داری بیشتر از قبل از مداخله بود (001/0 > P).
نتیجه گیری
استفاده از میزوپروستول به صورت ترکیبی با اکسی توسین نسبت به اکسی توسین به تنهایی، از مزایای بیشتری در القای زایمان برخوردار است و هر یک از آن ها را می توان با توجه به شرایط خانم باردار استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
954 تا 963
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!