تدوین راهبردهای نیروی انسانی در دفاع همه جانبه در جنگ احتمالی آینده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پس از اتمام جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ج. ا. ایران، امام خمینی () تدوین استراتژی دفاع همه جانبه را از فرماندهان مطالبه نمود. دفاع همه جانبه با تکیه بر تمام مولفه های قدرت ملی شکل می گیرد. در این مقاله یکی از مهم ترین مولفه های دفاع همه جانبه یعنی مولفه نیروی انسانی (جمعیت کشور) موردمطالعه قرارگرفته است. ازاین رو هدف اصلی مقاله، تدوین راهبردهای نیروی انسانی در دفاع همه جانبه به منظور مقابله با جنگ های احتمالی آینده است. این پژوهش ازنظر نوع هدف، توسعه ای کاربردی است و ازلحاظ روش تحقیق، آمیخته، توصیفی تحلیلی و زمینه ای موردی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری 25 نفر می باشد که با استفاده از روش تحلیل خبرگی تدوین شده است.
نتایج تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاکی از آن است که منابع نیروی انسانی نظام ج. ا. ایران در جنگ آینده از وضعیت مطلوبی برخوردار است. همچنین با استفاده از مدل SWOT محیط داخلی و خارجی، بررسی شد درنتیجه 1 تهدید، 8 فرصت، 11 قوت و 5 ضعف شناسایی شد. سپس تعداد 11 گزاره راهبردی به عنوان راهبردهای خرد در حوزه منابع انسانی تدوین شد و با استفاده از جلسات خبرگی تعداد 5 عنوان مطلوبیت راهبردی احصا گردید. در مراحل بعدی، با تجمیع راهبردهای خرد راهبردهای بخشی تدوین و سپس با اولویت بندی راهبردهای بخشی، راهبردهای کلان در حوزه نیروی انسانی پیشنهاد شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد با تحقق راهبردهای پیشنهادی وضعیت تامین نیروی انسانی به منظور تحقق دفاع همه جانبه در جنگ احتمالی آینده متحول شده و انگیزه دفاع مردمی تقویت خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!