بررسی عملکرد یک ساله ی کلیه بعد از پیوند کلیه در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر تعداد بیماران دارای کلیه ی پیوندی در حال افزایش می باشد. در این بیماران احتمال بروز سندرم متابولیک و ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی ناشی از آن بالا است که می تواند باعث کاهش عملکرد کلیه ی پیوندی شود. مطالعه ی حاضر با هدف مقایسه ی عملکرد یک ساله ی کلیه ی پیوندی در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک و بدون سندرم متابولیک انجام شد.
روش ها
این پژوهش از نوع هم گروهی و آینده نگر بود که بر روی بیماران دارای کلیه ی پیوندی بیشتر از 20 سال شهر اصفهان در سال 1396 انجام گردید. بدین ترتیب، 30 نفر در گروه سندرم متابولیک و 30 نفر در گروه بدون سندرم متابولیک قرار گرفتند و عملکرد کلیه ی آنان از طریق اندازه گیری سطح سرمی کراتینین مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات بیماران شامل داده های دموگرافیک، معیارهای سندرم متابولیک و سطح کراتینین سرم، ماهانه و در طول 12 ماه بررسی شد.
یافته ها
17 نفر از بیماران زن و 43 نفر مرد بودند. میانگین تغییرات کراتینین بین دو گروه مبتلا به سندرم و بدون سندرم در طول یک سال اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشت (227/0 - P). همچنین، ارتباط معنی داری یین کراتینین با چاقی شکمی (214/0 = P) ، فشار خون دیاستولیک (061/0 = P) ، تری گلیسرید (Triglyceride یا TG) (409/0 = P) ، High-density lipoprotein cholesterol (HDL-C) (315/0 = P) و قند خون ناشتا (Fasting blood sugar یا FBS) (284/0 = P) در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک مشاهده نشد و تنها ارتباط بین فشار خون سیستولیک و تغییرات کراتینین معنی دار بود (008/0 = P).
نتیجه گیری
ابتلا به بیماری سندرم متابولیک تاثیری بر عملکرد کلیه ی پیوندی ندارد. پیشنهاد می شود در مطالعات آینده بیماران مدت زمان بیشتری مورد پیگیری قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1057 تا 1063
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!