تاثیر 2 هفته تمرین شنا بر بیان پروتئین آیریسین ناحیه کمری نخاع در موش های صحرایی مبتلا به درد نوروپاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آیریسین مایوکاینی است که به نظر می رسد پلی میان تعامل بین عضله اسکلتی و دیگر بافت ها باشد. هم زمانی حضور آیریسین و آنزیم گلوتامات دکربوکسیلاز در سلول های پورکینژ مخچه و نقش این آنزیم در تبدیل میانجی عصبی تحریکی گلوتامات به میانجی عصبی مهاری گابا موجب گردید تا در پژوهش حاضر، نقش احتمالی آیریسین در فرآیند درد مورد بررسی قرار گیرد.
مواد و روش ها
40 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار (دامنه وزنی 20±180 گرم) به 5 گروه تقسیم شدند: 1) گروه القای نوروپاتی با مدل CCI و تمرین شنا (CCIST2) ؛ 2) گروه القای نوروپاتی با مدل CCI بدون تمرین شنا (CCI) ؛ 3) گروه سالم با تمرین شنا (ST2) ؛ 4) گروه کنترل سالم بدون تمرین شنا و 5) گروه شم جراحی CCI (Sham). گروه های CCIST2 و CCI متحمل آسیب عصبی محیطی به وسیله زدن چهار گره شل بر روی عصب سیاتیک شدند. پروتکل تمرینی شنا شامل 2 هفته (5 روز در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه) بود. بیان پروتئین آیریسین از قطعه L4 تا L6 نخاعی به وسیله تکنیک وسترن بلاتینگ مورد سنجش قرار گرفت. یافته های پژوهش: میزان بیان آیریسین در گروه های تمرینی CCIST2 (P=0. 039) و ST2 (P=0. 016) از گروه CCI کمتر بود. ولی هیچ اختلاف معناداری بین دو گروه تمرینی وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری: چنان چه نقشی مشابه با آن چه که در بافت چربی روی می دهد را در سیستم عصبی برای آیریسین متصور شویم، کمتر بودن میزان آیریسین در گروه های تمرینی از این جهت که نیاز کمتری برای کاهش تولید ATP به عنوان یک میانجی عصبی تحریکی در نخاع بوده است را می توان توجیه کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!