آنالیز منحنی ذوب DNA با کیفیت بالا (HRM) به منظور شناسایی استافیلوکوک اورئوس و سویه مقاوم به متی سیلین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
آنالیز منحنی ذوب DNA با کیفیت بالا (HRM) یکی از حساس ترین و دقیق ترین روش ها جهت شناسایی استافیلوکوک اورئوس و مقاومت به متی سیلین است. این مطالعه با هدف آنالیز منحنی ذوب DNA با کیفیت بالا، به منظور شناسایی سویه های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، از سویه های استاندارد استافیلوکوک اورئوس ATCC25923 و ATCC 33592 استفاده شد. جهت شناسایی استافیلوکوک اورئوس از ژن ITS، و مقاومت به متی سیلین از ژن mecA استفاده گردید. با استفاده از نرم افزارهای StepOne Software v2. 3 و HRM Software v3. 0. 1 تجزیه و تحلیل انجام شد و نتایج تعیین توالی به عنوان گلد استاندارد مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
حساسیت آنالیتیکی روش PCR با استفاده از پرایمر ITS قادر به شناسایی CFU 104 باکتری بوده و برای ژن mecA تا CFU 103 باکتری را تشخیص داد. حسایت آنالیتیکی روش HRM نیز برای پرایمر ژن ITS تا رقت CFU 2-10 و پرایمر ژن mecA تا رقت CFU 5-10 قدرت شناسایی باکتری را داشته است. در تجزیه و تحلیل نتایج HRM نیز کم ترین مقدار خطا در منحنی ها ذوب DNA مشاهده گردید به طوری که، با در نظر گرفتن نزدیک ترین بازه دمایی به منظور تجزیه و تحلیل، دمای ذوب برای ژن ITS مقدار 5/0± 86 درجه سلسیوس و برای ژن mecA مقدار 5/0± 81 درجه سلسیوس به دست آمد. نتایج دما و تعیین توالی اختصاصیت بالای روش HRM را نشان داد. استنتاج: روش HRM از نظر تشخیص مقدار کم باکتری، دارای حساسیت و اختصاصیت بالایی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!