بررسی عنصر روایت در اسطوره ی گیلگمش مبتنی بر دیدگاه نورثروپ فرای

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از دغدغه های دیرین بشری در طول تاریخ مقابله با پدیده ی مرگ و نیستی بوده است. آدمی از طریق مقابله با مرگ سعی کرده تا به زندگی خود دوام بیشتری ببخشد.
او در مقابل پدیده ی مرگ، اساطیر تولد، نوزایی و جاودانگی را پدید آورد تا به این طریق به احساس ترس و دهشت از مرگ فائق آید. به خاطر اهمیت این مساله در این راستا در هر قبیله و تمدنی، آئین ها و مراسمی شکل گرفت که هر چند به ظاهر ریخت و شکل برگزاری آن ها متفاوت بودند، اما تقریبا ساختارهای مشابه و کارکردهای یکسانی به خود گرفتند.
جاودانگی و مقابله با مرگ، نیاز مشترک همه ی انسان ها است. به همین خاطر تمامی تمدن ها، اساطیر و آئین های ویژه ای در این خصوص دارند. اهمیت پدیده ی مرگ تا جایی است که بن مایه ی اولین حماسه ی مکتوب بشری یعنی "گیلگمش"، مقابله با مرگ و یافتن عصاره ی جاودانگی است.
خاستگاه گیلگمش فرهنگ آشور است که از نظر قدرت همتای رستم ایرانی و هراکلس یونانی و هرکول رومی است. او با یک دست قادر به خفه کردن شیر و کشتن گاو وحشی بوده است و مرگ تنها هماورد او است که در مقابلش تن به شکست می دهد. گیلگمش پس از طی طریق و کشف و شهود به ضرورت پدیده ی مرگ پی می برد و مرگ را پذیرا می شود. گیلگمش علی رغم قدمت و تاریخ چندین هزار ساله، کارکرد خود را در جهان معاصر نیز دارد، تا جایی که به کرار درام نویسان به سراغ این اسطوره رفته اند.
یکی از شاخص های ویژه ی اسطوره ی گیلگمش عنصر روایت در آن است که جدای از موضوع عام آن که به پدیده ی مرگ و جاودانگی می پردازد، راز ماندگاری و خوانش های آن در طول اعصار مدیون عنصر روایت آن است. عنصر روایت در این اثر هنری تا جایی است که اگر به این شکل اسطقس دار و محکم نبود و کم و کاستی هایی در آن وجود داشت، شاید این اسطوره به این شکل و با این شدت مورد اقبال و استقبال خوانندگانش قرار نمی گرفت.
یکی از نظریاتی که بهتر می توان به جایگاه و اهمیت عنصر روایت در گیلگمش پرداخت، نظریه ی روایت نورثوروپ فرای است که بر اساس آن نظریه می توان اسطوره ی گیلگمش را مورد مداقه و تحقیق قرار داد.
این تحقیق به شیوه ی کتابخانه ای متن را تحلیل ساختاری کرده و به روش فرامتنی عنصر روایت در گیلگمش را با توجه به نظریه نورثروپ فرای در زمینه ی روایت مورد مداقه و بررسی قرار خواهد داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1910088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!