شناسایی و اولویت بندی نیازهای اطلاعاتی جهت ارایه مراقبت مدیریت شده به افراد مبتلا و در معرض ابتلای پای دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
زخم پای دیابتی یکی از عوارض دردناک بیماری دیابت است که برجنبه های گوناگون زندگی فرد تاثیر می گذارد. مشارکت دادن بیمار در مراقبت از خود، این عوارض را به حداقل می رساند. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی مولفه های موثر در خودمدیریتی پای دیابتی جهت طراحی برنامه ی کاربردی مراقبت مدیریت شده برای افراد مبتلا و در خطر می باشد.
روش بررسی
در این پژوهش مقطعی، از تمامی پزشکان و پرستاران مرکز تحقیقات دیابت و بیماری های متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران که سابقه ی کار با بیماران دیابتی در سطوح مختلف دیابت و زخم پا را داشتند، نظرسنجی شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ی پژوهشگر ساختی بود که بر مبنای مقیاس پنج تایی لیکرت ایجاد شد و دارای بخش های اطلاعات هویتی و بالینی بیمار، آموزش و مدیریت سبک زندگی و مداخلات برنامه بود و جهت تحلیل نتایج به دست آمده از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
پس از بررسی درصد موافقت متخصصان، تمامی مولفه ها که بیش از 51 درصد نظرات موافق را جلب کرده بودند به عنوان مولفه های مورد نیاز شناسایی شدند. از نظر پزشکان به ترتیب بخش های مداخلات، آموزش و مدیریت سبک زندگی و سپس اطلاعات بیمار، مهم شناخته شدند؛ اما بر اساس نظر پرستاران از نظر اهمیت، به ترتیب بخش آموزش و مدیریت سبک زندگی، اطلاعات بیمار و مداخلات برنامه در اولویت قرار داشتند.
نتیجه گیری
راهبردهای خودمدیریتی می توانند در کنار درمان مناسب بیماری اثربخش و سودمند باشند و کارامد کردن بیمار در امر مراقبت از خود با کسب مهارت های لازم و دخیل شدن در امر مراقبت از خود محقق می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1918998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!