بررسی تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر شاخص های توانمندی بیماران مبتلا به پرفشاری خون

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرفشاری خون یکی از بیماری های شایع، مزمن و رو به افزایش در سراسر جهان است که مانند دیگر بیماری های مزمن سبب کاهش شاخص های توانمندی (تهدید درک شده، خودکارآمدی و عزت نفس) می گردد. از آنجایی که خانواده تاثیر انکار ناپذیری بر ارتقای شاخص های توانمندی دارد از این سو این مطالعه با هدف تعیین تاثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر شاخص های توانمندی بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام گردید.
روش کار
مطالعه حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی در سال 1392 بر روی 67 بیمار مبتلا به پر فشاری خون اولیه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی –درمانی شهر قاین که بصورت تصادفی در دو گروه آزمون 32 نفره و گروه کنترل 35 نفره قرار گفتند، انجام شد. مداخله در گروه آزمون بر اساس الگوی توانمندسازی خانواده محور انجام شد. ابزار مطالعه شامل پرسش نامه های محقق ساخته و استاندارد، دموگرافیکی و شاخص های توانمندی (تهدید درک شده یا دانش، خودکارآمدی و عزت نفس) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 با آزمون های آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، من ویتنی، کای دو، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین دو گروه از نظر اطلاعات دموگرافیکی تفاوت معنی داری دیده نشد (05/0 > P). به ترتیب نمرات عزت نفس، دانش، خودکارآمدی بیماران در گروه آزمون در طی قبل از مداخله و پس از آن از (72/3 ± 50/27 به 16/4 ± 15/29) ، (54/12 ± 46/59 به 38/13 ± 80) ، (37/5±7/35 به 21/6±38/49) ارتقاء یافت (05/0 > P). ولی در نمرات موارد ذکر شده در گروه کنترل تفاوتی دیده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که با استفاده از آموزش بر اساس الگوی توانمندسازی خانوده محور نمرات دانش، عزت نفس و خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در گروه آزمون افزایش یافت این در حالی بود که برای بیماران در گروه کنترل این افزایش دیده نشد بنابراین با نتایج حاصله می توان گفت که الگوی توانمدسازی خانواده محور سبب افزایش شاخص های توانمندی می گردد لذا از این جهت پیشنهاد می گردد که پرستاران جهت آموزش به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن نظیر پرفشاری خون به جای آموزش بیمار محور خانوده را درگیر کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!