تاثیر یک دوره تمرین استقامتی بر میزان پروتئین کاسپاز 3 و 9 بافت تومور موش های مبتلا به سرطان پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه دومین عامل مرگ و میر در بین زنان، سرطان و شایع ‏ترین آن سرطان پستان است. سطوح عوامل آپوپتوزیک از قبیل کاسپازها در تومور کاهش پیدا می کند که منجر به رشد تومور می شود. در این پژوهش، اثر تمرین استقامتی بر روند تنظیمی کاسپاز 3 و 9 در سرطان پستان، بررسی شده است.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع تجربی است. پس از آشناسازی حیوان با محیط، تومور سرطان پستان وابسته به گیرنده استروژن ناشی از سلول سرطانی MC4-L2 به 20 سر موش بالب سی پیوند زده شد و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 سر) و تمرین (10 سر) قرار گرفتند. گروه تمرین به مدت 6 هفته و 5 روز در هفته تمرینات استقامتی فزاینده (سرعت 18-22 متر بر ثانیه معادل 55 تا 70% توان هوازی موش ها) را اجرا کردند و گروه کنترل در هیچ گونه فعالیتی شرکت داده نشدند. حجم تومور موش ها به صورت هفتگی با کولیس دیجیتال اندازه گیری شد. در پایان موش ها قربانی شدند، بافت تومور برداشته شد و در ازت مایع فریز و در دمای نگهداری شد. سنجش کاسپاز-3 و کاسپاز-9 به ترتیب با استفاده از کیت های الایزای با کدنامبر SEA626Mu و E03C0551 صورت گرفت.
یافته ها
در گروهی که پس از القای سرطانی، تمرین هوازی داشتند، در مقایسه با گروه کنترل، بیان کاسپاز 3 (001/0=p) و کاسپاز 9 (013/0=p) افزایش داشت. همچنین، نسبت قلب به وزن موش (001/0=p) نیز افزایش معنادار داشت. از طرف دیگر، نسبت رشد تومور (001/0=p) و وزن تومور (001/0=p) در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل کمتر بود.
نتیجه گیری
تمرین هوازی با افزایش کاسپاز 3 و 9 و همچنین کاهش نسبت رشد تومور و وزن تومور سرطان پستان همراه بود. بنابراین می توان ادعا کرد که ورزش از طریق افزایش سطوح عوامل آپوپتوزیک میتواند در کاهش حجم تومور و در نتیجه بهبود وضعیت موش های مبتلا به سرطان سهیم باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!