بررسی فیلوژنی سویه های سالمونلای جدا شده از نمونه های بالینی بیمارستان های تهران براساس تعیین توالی ژن 23S rRNA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری سالمونلا یکی از مهم ترین عوامل گاستروانتریت باکتریایی و بیماری های ناشی از غذا است. تاکنون بیش از 2500 سرووار از این جنس شناسایی شده که اکثر آنها برای انسان بیماری زا هستند. ساختار فیلوژنی خانواده انتروباکتریاسه براساس توالی 16S rRNA تنوع وسیعی ندارد. بنابراین این ژن به دلیل میزان توالی بالای حفاظت شده در ساختار خود، نمی تواند مشکلات طبقه بندی را در گونه های نزدیک به هم حل کند. به این منظور برای بررسی سویه های سالمونلا، ژن 23S rRNA انتخاب شد که توانایی تفکیک سویه های مرتبط به هم را در سطح زیرگونه دارد. هدف از این مطالعه بررسی قرابت سویه های سالمونلای بالینی با استفاده از توالی ژن 23S rRNA است.
مواد و
روش کار
DNA نمونه های تاییدشده سالمونلا از بیماران با علائم گوارشی، استخراج و توالی ژن 23S rRNA پس از PCR در آنها تعیین شد. درختچه فیلوژنی براساس روش Neighbor-joining و با نرم افزار MEGA 5. 05 5 رسم شد.
یافته ها
دو ساختار مارپیچ 25 و 45 در بین اکثر سویه ها با سروتیپ های مختلف دیده شد. در سویه های سالمونلای تیفی تنها ساختار مارپیچ 25 و در بقیه سویه ها مارپیچ 45 مشاهده شد. میزان قرابت سویه های سالمونلا براساس توالی 23S rRNA بین 100-99 درصد بود.
نتیجه گیری
نتایج ژن 23S rRNAتمایز بیشتری برای آنالیز در سطح زیرگونه و تفریق سروتیپ ها نشان می دهد. با توجه به تنوع سروتیپ های سالمونلا براساس تفاوت آنتی ژن های O و H سطحی، لزوم به کارگیری روش های نوین مولکولی در این راستا و جایگزینی آن با روش های سنتی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!