تاثیر آموزش اصلاح وضعیت بدن بر درد اختلال های اسکلتی عضلانی در پرستاران شاغل در بخش های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرستاران بخش های ویژه به دلیل انجام فعالیت هایی ازجمله جابه جا کردن بیمار و بلند کردن اجسام سنگین حین مراقبت های پرستاری، با خطر بروز اختلال های اسکلتی عضلانی روبه رو هستند. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش اصلاح وضعیت بدن بر درد اختلال های اسکلتی عضلانی در پرستاران انجام شد.
روش کار
این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی، به صورت پیش آزمون-پس آزمون، با مشارکت 101 پرستار شاغل در بخش های ویژه در سال 1396 انجام شد. نمونه گیری طی دو مرحله انجام شد. در مرحله اول از بین چهار مرکز آموزشی درمانی دو مرکز به طور تصادفی ساده انتخاب شد. قبل از آزمون هردو گروه پرسش نامه نوردیک 25سوالی را تکمیل کردند. سپس برای افراد گروه آزمون چهار جلسه آموزشی 60 دقیقه ای در طول چهار هفته برگزار شد. سه ماه بعد از آموزش، مجددا داده ها جمع آوری شدند و به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 24 و با کمک آزمون ویلکاکسون، آنالیز کوواریانس، رگرسیون تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
در گروه آزمون بیشتر پرستاران (90 درصد) زن، متاهل (72 درصد) ، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر (94 درصد) بودند و برنامه ورزشی منظم نداشتند. بر اساس پرسش نامه نوردیک بالاترین فراوانی درد قبل از آموزش، در گروه آزمون به ترتیب در ناحیه کمر (77/3درصد) ، پشت (46/5درصد) و سر و گردن (45/5درصد) بود که بعد از آموزش به طور معنی داری به ترتیب به 41 درصد، 17/9درصد و 20 درصد کاهش یافت (0/05<P).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر آموزش بر کاهش درد ناشی از اختلال های اسکلتی عضلانی، پیشنهاد می شود برای تمامی پرستاران در آغاز کار یا حین کار در زمینه اصلاح وضعیت بدن کلاس های آموزشی برگزار شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
290 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!