بررسی تاثیر مشاوره شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
 
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک، از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز است که ابعاد گوناگون زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. در مبتلایان به این سندرم، کیفیت زندگی به طرز چشمگیری کاهش می یابد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر مشاوره شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است. مواد و روش کار این پژوهش به شیوه کارآزمایی کنترل شده تصادفی در بین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به مرکز آموزشی- درمانی شهید اکبرآبادی شهر تهران در سال 1396 انجام شد. آزمودنی ها، به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله علاوه بر دریافت شیوه های درمانی رایج ارایه شده در مرکز، ده جلسه هفتگی مشاوره فردی شناختی-رفتاری دریافت نمودند. سطح کیفیت زندگی و ابعاد آن در هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه ی روا و پایای «سنجش کیفیت زندگی ویژه مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک» قبل و سه هفته بعد از آخرین جلسه مشاوره، تعیین و با یکدیگر مقایسه شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها
44 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور مساوی در دو گروه وارد شدند. میانگین سن زنان گروه مداخله و کنترل به ترتیب 86/3±5/29 و 78/0±4/30 سال بود. تفاوت معناداری بین گروه مداخله و کنترل در تمامی سنجش های جمعیت شناختی و باروری وجود نداشت. در نوبت اول سنجش، میانگین نمرات کیفیت زندگی و همه ابعاد آن در دو گروه تفاوت آماری معناداری نداشت. پس از انجام مداخله، میانگین نمره کیفیت زندگی و همه ابعاد آن به جز مشکلات قاعدگی در گروه مداخله افزایش یافت. این افزایش از نظر آماری نسبت به نوبت اول سنجش و نیز نسبت به نمرات کسب شده توسط گروه کنترل معنادار بود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد انجام مشاوره شناختی-رفتاری، بر مولفه های روانی و جسمانی کیفیت زندگی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تاثیر داشته و منجر به بهبود کیفیت زندگی آن ها شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
667 تا 676
لینک کوتاه:
magiran.com/p1929760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!