اثر محافظتی ویتامین C بر کم خونی همولیتیک ناشی از فنیل هیدرازین بر کیفیت اسپرم و تکامل آزمایشگاهی جنین در موش

پیام:
چکیده:
مقدمه

فینیل هیدرازین باعث کم خونی می شود و نشان داده شده که دارای اثرات مضر بر روی سیستم تولیدمثل در مردان می باشد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی اثرات محافظتی ویتامین C بر کیفیت پارامترهای اسپرم، پتانسیل لقاح آزمایشگاهی و تکامل جنینی در موش های آنمی همولیتیک القا شده توسط فنیل هیدرازین می باشد.

موارد و روش ها

در این مطالعه 32 موش نر بالغ به چهار گروه تقسیم شدند: گروه Ι (کنترل) که نرمال سالین را دریافت کردند، گروه II (گروه فنیل هیدرازین) که ابتدا بعنوان دوز اولیه 8 میلی گرم بر 100 گرم وزن بدن و سپس هر 48 ساعت یکبار دوز 6 میلی گرم بر 100 گرم وزن بدن را بصورت داخل صفاقی دریافت کردند، گروه III (گروه ویتامین C) که روزانه ویتامین C را بصورت داخل صفاقی با دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن دریافت کردند، و گروه IV (گروه فنیل هیدرازین و ویتامین C). بعد از 35 روز کیفیت پارامترهای اسپرم، درصد اسپرم های با آسیب DNA و لقاح آزمایشگاهی تا مرحله تشکیل بلاستوسیست بررسی شد.

نتایج

یک کاهش معنا دار) 0/001(p< در تمامی پارامترهای اسپرم (تعداد، تحرک، زنده مانی و مورفولوژی نرمال) در گروه فنیل هیدرازین نسبت به گروه کنترل مشاهده شد.این پارامترها و میزان آسیبDNA در گروهII (گروه فنیل هیدرازین و ویتامین C) بطور معنا دار) 0/001(p< در مقایسه با گروه فنیل هیدرازین بهبود یافته بود.علاوه بر این فنیل هیدرازین سبب کاهش معنا دار) 0/001(p< میزان لقاح آزمایشگاهی و کاهش تشکیل جنین های دو سلولی و بلاستوسیست در مقایسه با گروه کنترل شده بود و تجویز ویتامین C در گروه IV بطور معنا دار سبب بهبود درصد لقاح شده بود) 0/002(p= اما تاثیر معنا دار بر افزایش درصد تشکیل جنین های دو سلولی و بلاستوسیست نداشت.

نتیجه گیری

داده های این مطالعه نشان داد که ویتامین C باعث کاهش اثرات مضر فنیل هیدرازین بر کیفیت پارامترهای اسپرم و میزان لقاح آزمایشگاهی می شود، اما تاثیر معنادار بر تکامل و رشد جنین آزمایشگاهی و پتانسیل باروری نداشت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
791 تا 800
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!