جداسازی و شناسایی اکتینوباکترهای کمیاب از آب های خلیج فارس و دریای عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها منجر به افزایش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و نرخ بالای مرگ ومیر در اثر بیماری های عفونی شده است.
Pseudomonas aeruginosa یکی از مهم ترین عوامل ایجادکننده عفونت های بیمارستانی است که به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها مقاوم است. بنابراین یافتن منبع جدید ترکیبات ضدمیکروبی برای غلبه بر بیماری های عفونی مقاوم به آنتی بیوتیک کاملا حیاتی است. غربال گری اکتینوباکترهای بومی راهکاری موثر به منظور یافتن ترکیبات ضدمیکروبی جدید است. هدف پژوهش حاضر جداسازی، غربالگری و شناسایی اکتینوباکترهای نادر و بومی ایران به منظور یافتن سویه های اکتینوباکتر مولد ترکیبات ضدمیکروبی علیه P. aeruginosa است.
مواد و روش ها
30 نمونه آب و رسوب از خلیج فارس و دریای عمان جمع آوری و برای جداسازی اکتینوباکترها در محیط مناسب کشت شد. جدایه های اکتینوباکتر تخلیص شدند و پس از استخراج متابولیت ها، فعالیت آن ها بر علیهP. aeruginosa بررسی شد. حداقل غلظت مهارکننده رشد (MIC) عصاره برتر با روش میکرودایلوشن براث تعیین و در نهایت سویه برتر شناسایی شد.
ملاحظات اخلاقی
در مطالعه حاضر، تمامی اصول ایمنی زیستی و اخلاق زیستی رعایت شده است.
یافته ها
50 اکتینوباکتر از رسوبات مورد بررسی جداسازی شدند. نتایج نشان داد که 5 جدایه دارای فعالیت ضدمیکروبی قابل توجهی هستند. MIC عصاره برتر علیه P. aeruginosa، 100 میکروگرم در میلی لیتر بود. آنالیز مولکولی ژن SrRNA16 نشان داد که جدایه دارای موثرترین عصاره متعلق به جنس Micromonospora بوده و 8/99 درصد شباهت بهM. chalcea دارد.
نتیجه گیری
این پژوهش نشان داد که آب های جنوب ایران و رسوبات موجود در آن ها منابع نویدبخشی از اکتینوباکترهای نادر توانمند در تولید ترکیبات میکروبی علیه P. aeruginosa می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1935821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!