شاخص های زمانی و عوامل مرتبط با آن در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی قم سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران مراجعه کننده به بخش های اورژانس نیاز به اقدامات درمانی فوری توسط پرسنل بخش اورژانس دارند. مدیریت زمان در ارائه خدمات درمانی بسیار حیاتی و کوتاهی از آن می تواند جان بیماران را به خطر اندازد. این مطالعه با هدف تعیین شاخص های زمانی و عوامل مرتبط با آن در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 250 بیمار مراجعه کننده به بخش اورژانس به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها فرم بازنگری شده "زمانی و گردش کار خدمات اورژانس" و زمان سنج بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های ناپارامتری من ویتنی و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
زمان ورود بیمار تا تریاژ 2/13±2/7 دقیقه، زمان تریاژ تا ویزیت پزشک 8/37±3/21 دقیقه، زمان ویزیت پزشک تا تعیین تکلیف 5/40±9/28 ساعت، زمان تعیین تکلیف تا خروج 5/60±8 ساعت و زمان کل ورود تا خروج از بخش 07/17±4/15 ساعت بدست آمد. میانگین زمان های مورد بررسی بر حسب تاهل، شدت بیماری و علت بیماری اختلاف معنی داری (05/0>p) داشتند به طوری که بیشترین میانگین زمان کل ورود تا خروج در گروه بیماران متاهل، بیماران با شدت بیماری فوری و علت داخلی اتفاق افتاده بود.
نتیجه گیری
رعایت شاخص های زمانی در بخش های اورژانس بیمارستان ها به مدیریت زمان مسئولین نیاز دارد. رسیدن به استاندارد بین المللی نیازمند اصلاح خطی مشی ها، اصول و فرایندهای اجرایی مدیریت بیمارستان است. سیاست گذاری باید بر پایه ی سازماندهی اقدامات درمانی و پیشگیری از ازدحام و جلوگیری از اثرات نامناسب آن بر مراقبت بیماران بنا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1936985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!