شاخص های رصد کلان سیاست های سلامت جمهوری اسلامی ایران

چکیده:
زمینه و هدف
نقش تعیین کننده سیاست های کلی سلامت در تعیین جهت حرکت نظام سلامت از یک سو و لزوم بررسی میزان تحقق اهداف مندرج در سیاست های کلی سلامت از سویی دیگر، ارزیابی این سیاست ها را جهت مشخص کردن مقدار پیشرفت و آگاهی از قوت ها و کمبودها ضروری می سازد. هدف از مقاله حاضر، ارائه الگوی (شاخص محور) ارزیابی سیاست های کلی سلامت کشور ایران بود.
روش کار
مطالعه کیفی حاضر در سال 1397 برای شناسایی شاخص های مناسب رصد کلان سیاست های کلی سلامت انجام شد. برای این کار ابتدا فهرستی از شاخص های مناسب ارزیابی با استفاده از مرور مستندات و متون موجود شناسایی شد. سپس با توجه به معیارهای انتخاب، این فهرست محدود شد. فهرست تلخیص شده شاخص ها در نهایت با جمع آوری نظرات خبرگان نهایی شد.
یافته ها
از مجموع 345 شاخص شناسایی شده در مرحله مرور گزارش های موجود، پس از حذف موارد تکراری، تعداد 65 شاخص با توجه به معیارهای انتخاب، گزینش شدند. پس از جمع آوری نظرات گروه های تخصصی مرتبط با محتوای هر بند سیاست و اعمال اصلاحات لازم، 57 شاخص جهت ارزیابی کمی پیشرفت سیاست های کلی سلامت به تفکیک هر بند پیشنهاد شد. در پایان با انتخاب اصلح ترین شاخص نهایی، 13 شاخص برای ارزیابی کمی کل سیاست ها به صورت یک مجموعه ارائه شد.
نتیجه گیری
الگوی شاخص محور پیشنهادی می تواند به عنوان یک ابزار کاربردی مناسب برای نشان دادن روند پیشرفت یا پسرفت اهداف مندرج در سیاست ها استفاده شود. این الگو اگرچه کاستی هایی در شاخص های پیشنهادی و روش های ارزیابی دارد و برای تبدیل شدن به یک نمونه جامع باید بخش های مختلف آن تکمیل شود، ولی به نظر می آید نقطه مناسبی برای شروع باشد. زیرا با وجود تعیین مداخلات مهم تقویت نظام سلامت در سیاست های کلی سلامت، شواهدی از انجام شدن و یا نشدن این مداخلات و یا درست بودن و نبودن راهبردهای اعلام شده در اختیار نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!