بررسی علل تیروتوکسیکوزیس در بیماران مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان شهید بهشتی بابل

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تیروتوکسیکوزیس در نتیجه عملکرد بیش از حد هورمون تیروئید در خون ایجاد می شود که آن علل شایع شامل بیماری گریوز، گواتر ندولر سمی و تیروئیدیت ها می باشند. بیماری گریوز شایع ترین علت تیروتوکسیکوزیس می باشد. اما ممکن است براساس مناطق جغرافیایی علت تیروتوکسیکوزیس متفوات باشد لذا در این مطالعه میزان شیوع علت های تیروتوکسیکوزیس در شهر بابل بررسی شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 300 بیمار تیروتوکسیک مراجعه کننده برای اسکن تیروئید، بررسی شدند. اسکن تیروئید با رادیوداروی تکنزیوم پرتکنتات انجام گردید و براساس نتیجه اسکن، بیماران در دو گروه کلی قرار گرفتند. گروه نخست، افزایش جذب رادیودارو یا هایپرتیروئیدی که شامل گریوز و گواتر ندولر سمی (منفرد یا متعدد) بودند. گروه دوم، کاهش جذب رادیودارو که موارد تیروئیدیت ها (تحت حاد و بدون درد) را شامل می شدند.
یافته ها
از 300 بیمار با تیروتوکسیکوزیس 209 نفر زن (69/7%) و 91 نفر مرد (30/3%) بودند. در اسکن تیروئید انجام شده، تعداد 135 نفر تیروئیدیت (45%) که 95 نفر زن (70/4%) و 40 نفر مرد (29/6%) بودند، تعداد 96 نفر گریوز (32%) که 57 نفر زن(59/4%) و 39 نفر مرد(40/6%) بودند و تعداد 69 نفر آدنوم (23%) که 57 نفر زن(82/6%) و 12 نفر مرد (17/4%) بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که تیروئیدیت ها در منطقه مورد مطالعه شیوع بالاتری نسبت به گریوز دارند. بنابراین تیروئیدیت ها می توانند به عنوان شایع ترین علت تیروتوکسیکوزیس در منطقه ما مطرح باشند که شاید در تصمیم گیری های درمانی موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939564 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!