بررسی باززایی و ریشه زایی نارنج (Citrus aurantium L) با بکارگیری تنظیم کننده های رشد Kinetin، IAA، NAA و سویه های اگروباکتریوم رایزوژنز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
نارنج با نام علمی citrus aurantium، نام درخت و میوه ای از تیره سدابیان (Rutaceae) و جنس مرکبات (Citrus) است. به منظور مطالعه جوانه زنی، باز زایی و ریشه دهی نارنج (Citrus aurantium L) تحت شرایط in vitro، ریزنمونه های نارنج که شامل قطعات هیپوکوتیل و اپیکوتیل بودند، از دان نهال هایی که به مدت چهار هفته در تاریکی و پس از آن به مدت هفت روز در روشنایی قرار داده شده بودند، تهیه شد. این ریزنمونه ها در محیط MS تکمیل شده با چهار سطح از تنظیم کننده های رشد کینتین (0، 5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) و ایندول استیک اسید (IAA) (0، 5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) کشت شدند. بیشترین میزان جوانه زنی در سطح 5/0 میلی گرم در لیتر کینتین و پس از آن ترکیب دو میلی گرم در لیتر IAA و 5/0 میلی گرم در لیتر Kinetin مشاهده شد که بیانگر هورمون IAA به منظور افزایش میزان جوانه زنی کارآمد نیست. در بخش ریشه زایی اثر سویه های 15834، 9534 و 318 اگروباکتریوم رایزوژنز و همچنین غلظت دو میلی گرم در لیتر تنظیم کننده ی رشد NAA بر ریشه زایی شاخساره های نارنج aurantium) (Citrus در محیط کشت مورد بررسی قرار گرفت. در بین تیمارهای مورد بررسی، تیمار های ترکیبی NAA و سویه 318 مناسب ترین تیمار ها برای صفات در این پژوهش بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!