ارایه راهبردهای مدیریتی ساماندهی فاضلاب روستایی با استفاده از تکنیک SWOT مطالعه موردی: بخش رودبار قصران

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه و اهداف
مدیریت فاضلاب های تولیدی، نقش مهمی در ارتقاء سلامت بشر و حفظ محیط زیست و همچنین دستیابی به توسعه پایدار در بخش منابع آبی کشور دارد. برای رسیدن به این هدف ارزیابی انواع منابع آب در دسترس و تهیه راهبردهای مدیریتی برای ساماندهی آنها اهمیت زیادی دارد.
مواد و روش ها
در این مطالعه برای ارزیابی و ارایه راهبردهای مدیریتی برای ساماندهی فاضلاب روستایی رودبار قصران از تکنیک SWOT استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از بازدیدهای میدانی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شد. جامعه پژوهش شامل کارشناسان و مدیران مسلط به وضع موجود مدیریت فاضلاب منطقه بود. در این روش ابتدا عوامل موثر در مدیریت فاضلاب در وضع موجود در منطقه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی بدست آمد. سپس با استفاده از تکنیک SWOT راهبردهای مناسب جهت مدیریت فاضلاب در روستاهای مورد مطالعه تدوین و اولویت بندی گردید. برای تحلیل داده ها، از نرم افزار آماری SPSS16 استفاده شد. همچنین در کلیه مراحل پژوهش موازین اخلاقی رعایت شد و هیچگونه دخل و تصرفی از جانب محقق صورت نگرفت.
یافته ها
نتایج بررسی داده ها با استفاده از تکنیک SWOT نشان داد که مجموع نمرات ماتریس عوامل درونی 2/298 و مجموع نمرات ماتریس عوامل بیرونی 2/213بود. بر اساس این نتایج، مدیریت راهبردی فاضلاب روستاهای بخش رودبار قصران به لحاظ موقعیت استراتژیک در منطقه تدافعی قرار دارد و به لحاظ عوامل درونی دارای ضعف و از لحاظ عوامل بیرونی دارای تهدید می باشد.
نتیجه گیری
در شرایط کنونی، استفاده از راهبردهای تدافعی می تواند با به حداقل رساندن نقاط ضعف و تهدیدها، مدیریت فاضلاب را تقویت نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!