تاثیر مکمل لیکوپن در ناباروری مردان: یک مرور سیستماتیک بر روی مطالعات کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
زمینه و هدف
ناباروری، ازجمله اختلال تولیدمثلی است که فرد باوجود داشتن یک رابطه جنسی منظم و بدون محافظ به مدت حداقل یک سال، توانایی باروری نداشته باشد. مطالعات نشان می دهند آنتی اکسیدان ها در بهبود ناباروری می توانند نقش موثری ایفا کنند. هدف از انجام این مطالعه خلاصه کردن اطلاعات حاصل از مقالات کارآزمایی بالینی صورت گرفته در رابطه با تاثیر مکمل لیکوپن بر روی پارامترهای مختلف اسپرمی در مردان نابارو می باشد.
روش بررسی
در مطالعه حاضر که از نوع مطالعه مروری سیستماتیک بر پژوهش های انجام شده جهت بررسی رابطه لیکوپن و ناباروری است؛ مطالعات مرتبط با اثر دریافت مکمل لیکوپن بر ناباروری مردان از پایگاه های PubMed، Scopus، ISI و Google Scholar
بین سال های 2018-1990 با کلیدواژه های Lycopene، Antioxidant،Sperm Parameters ، Infertility،Male Infertility و Semen Parameters موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
در بیشتر کارآزمایی های بالینی موردمطالعه، لیکوپن تاثیر مثبتی بر روی تعداد، حرکت و شکل اسپرم داشت، همچنین با تغییر در ظرفیت آنتی اکسیدانی و فاکتورهای اکسیداتیو که نقش موثری در پارامترهای اسپرمی دارند، تغییرات معنی داری مشاهده شد. تغییر در سطح گیرنده ها و آنزیم های اکسیداتیو مثل گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز، ازجمله نتایج مشاهده شده در سایر مطالعات بود؛ با این وجود در برخی پژوهش ها اثر معنی داری بر خصوصیات اسپرم یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد مکمل لیکوپن می تواند تاثیر مثبتی بر پارامترهای اسپرمی، ظرفیت آنتی اکسیدانی و آنزیم های آنتی اکسیدانی داشته باشد، اما به دلیل کم بودن مطالعات، به خصوص در جامعه انسانی؛ نیاز به انجام کارآزمایی های بیشتری در این زمینه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1940643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!